גם ב2. קטע הברא מספרו של שקולניקוב מתוארת יכולת הפירוטק המושגי (= ניתוח להיבסטים = אנאליזה) אשר קיימת בחשיבה המדעית אך נעדרת בחשיבה ה(מיתית, והאופן שבוך הספירוק הז״ה מאפשר ילקשר בין דברוסופים. במהקרה זה מדובר ביכם-סולת לקראות כטיצד אירועם מאחד הוא סיבתו של אירוע אחר. שקראו את הלניקטע וענוב, על השאלותפרק שלאחריו2):
״הסיבתיות המדעית יש בה יסוד של אנאליזה: אין דבר A בתור שכזה פועל כולו על דבר B, אלא אספקט מסויים a שב-A פועל על אספקט מסוים b שב- B. כך, ניוטון איננו מסתכל על הארץ המושכת אליה תפוח, אלא על מסה מסוימת המושכת מסה אחרת. אך זו הבחנה מושגית בדבר הנתון, המבודדת בו אספקטים שאינם נתונים בעין, וזאת אין המיתוס עושה. במיתוס, A גורם ישירות ל- B, ללא תיווך וללא אנאליזה. ולפיכך, אין במיתוס סיבתיות ״
כלליות לתולצדות כלליות, אליא רקנו סיבקות רספציפיות לתולדות ספציפיואת. ומשום כך גם אין המיתוס יכול להכיל השתלשלות הדרגתית או שינויים חלקיים, שהרי אלה שוב מניחים את האפשרות להבחין אספקטים בדבר המשתנה – למצער [=לכל הפחבות]דד האספקט המשתנה לעומת האספקט השומר על זהותו. הקאטגוריה הימסודיתם שלa המיתוס היא איפוא המטאמורפוזה:ך דבר הולך כולוA, בבת אחת, לדבר אחר. בתיאור [המדעי של] הגרעין המתפתח לעץ, הגרעין הופך לעץ, באשר, בלשונו של אריסטו, הגרעין הוא עץ בכוח אם גם לא בפועל. במיתוס של דפני, לעומת זאנת, העלמה הופכת לעץ באופן טוטאלי, ואין שום פיתוח של אספקט שהיה כבר קייםה באופן-מה קודם לכן.
המיתוס רואה איפוא את העולם כאוסף של כוחות ותולדותיהם, ולא כשיטה. הסיבות הן איפוא אד הוק [ad hoc=משומשות ומנוסחות לצורך מקרה מקומי נקועדתי בלבד] ואף פרסונאליות במובהק: רצונו של אל זה או אחר, רצון שאינו מקבל שום הסבר, ואינו צריך שום הסבר [...]
בזה הוא דומה לספרות. צורות ההאחדה היחידות המוכרות במיתוס הן אלו הנובעוגית מן ההשמעה של הסיפורים השונים בזה אחר זה.
(שקולניקוב, שם)?