ישן

34. הפילוסוף הגרמני פרידריך ניטשה (המאה ה-19) טען שהזיקה היחידה של תודעתנו למציאות היא אחת משניים: או החוויה האיומה של חוסר מובן והעדר משמעות של העולם כפי שהוא באמת, או לחוות את העולם דרך אשליית הדימויים ולהתענג על תחושת היופי והסדר שהם כן יוצרים בריבוי בתודעתנו באופן סובייקטיבי – אלו הם שני האופנים היסודיים של החיים האנושיים נוכח המציאות (אפשר לבכות ואפשר לצחוק נוכח המציאות ככזו, אפשר לפחד ואפשר להתענג, אבל כך או כך הגדולה האנושית נמדדת לדעת ניטשה באומץ לקבל את זה ולאשר את החיים כך כפי שהם). ניטשה על כן תוקף את הרעיון הסוקרטי האומר שישנה אי-שם אמת מושגית אובייקטיבית בעלת מובן ושיש ושאפשר לנסות ולברר אותה (ולו על דרך השלילה). ניטשה טוען שהרעיון שיש אמת כזו אי-שם היא אשליה המבקשת לברוח מהחיים מתוך חולשה. אם נתאר את עמדת ניטשה במונחים הלקוחים ממשל המערה של אפלטון, איזה מהמשפטים הבאים הוא נכון?

done

34. הפילוסוף הגרמני פרידריך ניטשה (המאה ה-19) טען שהזיקה היחידה של תודעתנו למציאות היא אחת משניים: או החוויה האיומה של חוסר מובן והעדר משמעות של העולם כפי שהוא באמת, או לחוות את העולם דרך אשליית הדימויים ולהתענג על תחושת היופי והסדר שהם כן יוצרים בריבוי בתודעתנו באופן סובייקטיבי – אלו הם שני האופנים היסודיים של החיים האנושיים נוכח המציאות (אפשר לבכות ואפשר לצחוק נוכח המציאות ככזו, אפשר לפחד ואפשר להתענג, אבל כך או כך הגדולה האנושית נמדדת לדעת ניטשה באומץ לקבל את זה ולאשר את החיים כך כפי שהם). ניטשה על כן תוקף את הרעיון הסוקרטי האומר שישנה אי-שם אמת מושגית אובייקטיבית בעלת מובן ושיש ושאפשר לנסות ולברר אותה (ולו על דרך השלילה). ניטשה טוען שהרעיון שיש אמת כזו אי-שם היא אשליה המבקשת לברוח מהחיים מתוך חולשה. אם נתאר את עמדת ניטשה במונחים הלקוחים ממשל המערה של אפלטון, איזה מהמשפטים הבאים הוא נכון?

done
by Liad Katzav
נערך  Jul 07 '25 - 11:25 Liad Katzav
visibility   חדש

* השאלה נוספה בתאריך: 07-07-2025