Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

עיקר ההבדל בין הפרעת דחק פוסט-טראומתית (PTSD) לבין הפרעת דחק חמורה (ASD):

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. על פי ההגדרה של הפרעות הדחק השונות, הפרעת דחק חמורה (ASD) מופיעה תוך ארבעה שבועות מאירוע טראומטי, נמשכת לפחות יומיים ולא יותר מארבעה שבועות. אם התסמינים נמשכים זמן רב יותר, תינתן אבחנה של הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD). כלומר, ניתן להסיק מכך שב-PTSD משך הסימפטומים הינו ארוך יותר. חומרת האירוע, מסיח 1 וחומרת הסימפטומים, מסיח 2, אינם בהכרח שונים בין שתי הפרעות אלה. כמו כן, מסיח 4 אינו נכון משום שאין זה נכון לומר שהפרעת הדחק הפוסט-טראומטית מופיעה בהכרח לאחר שנים רבות, היא יכולה גם להופיע כחודש או חודשיים לאחר האירוע הטראומטי.
by
מיין לפי

מה מהבאים אינו נכון לגבי ה-DSM-IV-TR?

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. אמנם ב-DSM-IV-TR ישנם 5 צירים אך הם אינם מסודרים על פי "חומרת ההפרעה" ועל כן הנטען במסיח 1 אינו נכון, והוא התשובה הנכונה. מסיח 2 הינו נכון (ולכן אינו מתאים כתשובה) משום שאכן מטרתו המרכזית של ה-DSM הוא להוות כלי סיווג ואבחון אובייקטיבי במידת האפשר. מסיח 3 הינו נכון (ולכן אינו מתאים כתשובה) מאחר והמהדורות העדכניות של ה-DSM מתחשבות בשונות הבין-תרבותית בתהליך האבחון ואף כוללות השערות לגבי גורמים תרבותיים הקשורים בהופעת הסימפטומים. מסיח 4 הינו נכון (ולכן אינו מתאים כתשובה) משום שניתן בהחלט לאבחן אדם כסובל מיותר מהפרעה אחת וזוהי גם אחת הביקורות על שיטת הסיווג הזו.
by
מיין לפי

ענבל, בת 33, פנתה למרפאה בתלונה שהיא סובלת בשבועות האחרונים מירידה בתיאבון ומתחושת ייאוש. בשיחה ראשונה עימה התברר כי ענבל חוותה התעללות מינית בילדותה. אילו מההפרעות הבאות עשויה להסביר את מצבה של ענבל?

1
sentiment_very_satisfied
תשובה 4 היא הנכונה. ניכר כי ענבל סובלת מייאוש ושינויים בתיאבון הנמנים על הסימפטומים המרכזיים של דיכאון. נתונים נוספים התומכים באבחנה זו הם הרקע הטראומטי שלה והיותה אישה. סימפטומים אלה אינם מתאימים לתמונה הקלינית של ההפרעות המופיעות במסיחים 1, 2 ו-3.
by
מיין לפי

איזה מהבאים לא נכלל בתיאוריה של בק לגבי דיכאון?

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. לפי התאוריה של בק (Beck), לאדם הדיכאוני יש נטייה ל-3 סוגים של קוגניציות שליליות המכונות בשם השילוש הקוגניטיבי השלילי (negative cognitive triad): דעה שלילית כלפי עצמם, כלפי התנסויותיהם בהווה וכלפי העתיד. המחשבות השליליות הן אוטומטיות, מסיח 1 ומתאפיינות בתפיסה קיצונית של העולם מסיח 3, תוך התייחסות סלקטיבית למציאות ובנטייה להיסקים שרירותיים ולהכללת יתר, מסיח 4. תחושת חוסר אונים היא מרכיב מרכזי בתיאוריה אחרת הנוגעת לדיכאון- מודל חוסר אונים נרכש (Learned helplessness) של מרטין זליגמן ולכן הנטען במסיח 2 שגוי והוא התשובה הנכונה.
by
מיין לפי

באיזו הפרעה הכי פחות סביר למצוא סימפטומים פסיכוטיים?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. מבין ארבע ההפרעות המופיעות במסיחים הכי פחות סביר שנמצא סימפטומים פסיכוטיים בדיסטימיה, משום שהיא ההפרעה ה"קלה" מביניהן ואינה כרוכה במחשבות שווא (דלוזיות) ובהזיות (הלוצינציות). מעבר לכך, מובן שנצפה לראות תסמינים פסיכוטיים בסכיזופרניה, מסיח 3 וכן ישנם מצבים חמורים בהם גם הסובלים מדיכאון, מסיח 1 ומהפרעה דו-קוטבית, מסיח 2 עשויים להתאפיין באובדן קשר עם המציאות והזיות.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי

עידו, בן 28, פנה לטיפול בקליניקה בתלונה כי הוא לא מצליח לעבוד במקום מסודר. הוא תיאר כי במקום העבודה האחרון אהב את העבודה עצמה, אך לא חש בנוח כיוון שחשד כי הלקוחות מדברים עליו בצאתם מהחנות. מתיאורו עולה כי בגיל ההתבגרות נהג לבחור את בגדיו בהתאם למצב-רוחו באותו היום. כאשר חש שמחה היה לובש אדום וצהוב ואילו כשהיה במצב-רוח ירוד, לבש כחול ושחור. זאת, מתוך אמונה כי צבע בגדיו יכול להשפיע על מצב רוחם של הסובבים אותו. בנוסף נראה כי לעידו אין חברים רבים ומרבית הזמן הוא בודד. מה מהבאים עשוי להסביר את מצבו של עידו?

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. התיאור של עידו מתאים למאפייני הפרעת אישיות סכיזוטיפלית. למשל, אמונתו כי צבע בגדיו ישפיע על הסובבים אותו מתאימה לסימפטומים הבאים: מחשבות יחס (ייחוס לא נכון של אירועים ניטרליים), אמונות מוזרות או חשיבה מאגית. בנוסף, נראה כי לעידו ישנם רעיונות חשדניים או פרנואידיים, כדוגמת חשדו כי הלקוחות מדברים עליו בצאתם מהחנות. גם היותו מבודד מחברים הוא מאפיין של הסובלים מהפרעת אישיות זו וייתכן כי הדבר נובע מחרדה חברתית רבה שלא נעלמת לאחר ההיכרות (חרדה זו נובעת יותר מפחדים פרנואידיים ולא משיפוטים שליליים לגבי העצמי). שאר המסיחים אינם מתאימים לתיאורו של עידו, מפני שלא נזכרו סימפטומים אובססיביים או כפייתיים החוזרים על עצמם המאפיינים הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), מסיח 1; וכן לא ניכר כי לעידו ישנם סימפטומים אגרסיביים ואנטי-חברתיים התואמים הפרעת אישיות אנטיסוציאלית, מסיח 3. כמו כן, חוסר אונים נרכש הינו הסבר אתיולוגי לדיכאון ולא ניכר כי עידו סובל מדיכאון, מסיח 4.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי

איזו הפרעה אינה מאופיינת בפעילות אבנורמאלית של סרוטונין?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) אינה קשורה למנגנוני סרטונין אלא למנגנוני דופמין. שאר ההפרעות המופיעות במסיחים 1, 2 ו-4 קשורות לחרדה ודיכאון, אשר נמצאו קשורים למערכת הסרטונרגנית.
by
מיין לפי

המקור לפוביית נחשים על פי הביהביוריזם הוא:

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. על פי הגישה ההתנהגותית אובייקט או מצב שהיה נייטרלי, הופך גירוי לפוביה כאשר הוא מזווג עם חוויה מפחידה. הפחתת החרדה שמתרחשת בעקבות התרחקותו של הפרט מן הסיטואציה המפחידה תורמת לחיזוקה והמשך קיומה של הפוביה. מסיח 1 אינו נכון מפני שהגנות אינן הסבר להתפתחות פסיכופתולוגיה כלשהי על פי הגישה ההתנהגותית. מסיח 3 אינו נכון מפני שהטראומה לכשעצמה אינה מספיקה, עליה לעבור התניה לאובייקט או מצב נייטרלי. מסיח 4 אינו נכון מפני שהמוכנות הביולוגית היא הסבר המתאים לגישה הביולוגית ולא לגישה ההתנהגותית.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי

להפרעה _________ שכיחות זהה עבור נשים וגברים וההפרעה ¬_________ נפוצה יותר בקרב גברים.

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) הינה שווה בשכיחותה בין גברים ונשים ואילו 75% מהסובלים מהפרעת אישיות נרקיסיסטית הינם גברים. מסיח 1 אינו נכון משום שהפרעת חרדה כללית (GAD) שכיחה פי 2 בקרב נשים בהשוואה לגברים. מסיח 2 אינו נכון משום שהפרעת דחק פוסט-טראומתית (PTSD) שכיחה פי 2 בקרב נשים בהשוואה לגברים. מסיח 4 אינו נכון משום שהן פאניקה והן הפרעת דיכאון קשה שכיחים יותר בקרב נשים.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי

מהו ההבדל המרכזי בין הפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית (Dissociative Amnesia) לבין הפרעת בריחה דיסוציאטיבית (Dissociative Fugue)?

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. הפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית (או שכחון ניתוקי) היא הפרעת הניתוק השכיחה ביותר. היא מתאפיינת באובדן זיכרון של חוויות אישיות חשובות, אך לא מדובר בהתנהגות של התנתקות או בריחה מהבית וממה שקשור בזהותו. לעומת זאת, הפרעת בריחה דיסוציאטיבית, מתאפיינת בנסיעה פתאומית ובלתי צפויה מהבית או ממקום אחר, בלי יכולת להיזכר בעבר. בנוסף לשכחה של אירועי חיים קודמים, מתרחש אימוץ של זהות חדשה. מסיח 1 אינו נכון, משום שבהפרעת בריחה דיסוציאטיבית בהכרח יש גם שכחה. מסיח 3 אינו נכון, מפני שאין הבדל בין ההפרעות מבחינת המשך שלהן. מסיח 4 אינו נכון גם הוא, משום שהפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית אומנם יכולה להיות סלקטיבית יותר ולהתייחס רק לפרטים מסויימים מעברו של אדם, אך היא יכולה גם להיות כללית ולהתייחס לכל זהותו של האדם.
by
מיין לפי