Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מי מהמאפיינים הבאים אינו שייך למאפיינים הבסיסיים של התפתחות המוסר לפי קולברג?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. לורנס קולברג חקר את התפתחות החשיבה המוסרית (moral reasoning) והגדיר שלבים של התפתחות המוסר, כאשר בכל שלב יש בסיס אחר לשיפוט מוסרי. ארבעת העקרונות המנחים למודל שלו הם: בכל זמן נתון אפשר להימצא בשלב אחד בלבד, מסיח 1, כולם עוברים משלב לשלב בסדר קבוע, מסיח 2, כל שלב מקיף יותר ומורכב יותר מקודמו, מסיח 3, שלבים דומים קיימים בכל התרבויות. מאחר והטענה במסיח 4 שגויה, וזוהי התשובה הנכונה.
by
מיין לפי

מה מהבאים נכון בנוגע לפסיכופתולוגיה?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. מסיח 2 נכון כיוון שבנדורה הדגיש את התהליכים הקוגניטיביים כגורמים לפסיכופתולוגיות. תגובות שאינן סתגלניות נלמדות דרך התנסות וצפייה במודלים. בנוסף, לפי בנדורה להיווצרות של פסיכותולוגיה תורמות גם ציפיות והערכות עצמיות מוטעות חולה המאמין שקרבה גורמת כאב ומגיב באיבה לניסיונות התקרבות אליו, מביא לדחייה של אחרים ממנו, ובכך הוא מקבל אישור לאמונתו שקרבה אכן מובילה לכאב. מסיח 3 נכון מאחר וע"פ דולרד ומילר, הנוירוזה מייצגת ביטוי של קונפליקטים נלמדים. בעקבות עונש שהטילו ההורים, מתפתח דחף פחד נרכש לגבי גירויים מסוימים, והילד מתנסה בקונפליקט התקרבות - הימנעות (הרצון לבטא כעס אך פחד לעשות זאת). מסיח 1 שגוי מאחר ולפי סקינר, פסיכותולוגיה היא התנהגות בלתי מסתגלת המבוססת על קושי להסתגל למערכת מסוימת של חיזוקים ועונשים. התיאוריה של סקינר אינה מתייחסת כלל לצרכי הילד, אלא למערכת החיזוקים אותה הוא מקבל.
by
מיין לפי

איזו תיאוריה מסבירה את התופעה של בטלה חברתית (Social Loafing)?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. מודל המאמץ המשותף (collective effort model) מהווה הרחבה של תיאוריית הציפייה לערכיות (expectancy valence theory) של אלברט בנדורה. לפי בנדורה, אנשים יתאמצו להצליח במשימה כשיש להם ציפייה שמאמץ יוביל לביצוע טוב יותר, ציפייה שביצוע טוב יותר יקבל חיזוק וכאשר הם מעריכים את החיזוקים שהם אמורים לקבל. מתוך כך ניתן להבין מדוע בקבוצות הביצוע פעמים רבות נפגע ונוצר מצב של בטלה חברתית (Social Loafing), תשובה 4. מסיחים 1 ו-3 אינם נכונים משום שהם מהווים הסבר לתופעה אחרת, "המרצה חברתית" (social facilitation), במסגרתה חלה השפעה חיובית או שלילית של נוכחות אחרים על ביצועי הפרט. מסיח 2 אינו נכון, משום שהוא מהווה הסבר לתופעה של "קיטוב קבוצתי", לקבוצות יש נטייה לקבל החלטות קיצוניות יותר מההחלטות שחבריהן היו מקבלים אילו פעלו לבדם
by
מיין לפי

מושג ההפנמה (internalization) של ויגוצקי (Vygotsky) מתייחס ל:

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. לב ויגוצקי (Vygotsky) הוא חוקר המתמקד בתפקיד שממלאים קשרי הגומלין החברתיים בהתפתחות הקוגניטיבית. לפי ויגוצקי, תחילה מתרחש תהליך חיצוני של אינטראקציה בין ילד למבוגר תוך כדי התמודדותו של הילד עם בעיה מסוימת. לאחר מכן, תהליך הסיוע מופנם והילד מסוגל להשתמש באינטראקציה שהתרחשה בינו ובין המבוגר המסייע כמכוונת פנימית של פעולה. האינטראקציה בין הילד למבוגר נבנית מחדש בתודעת הילד עצמו, והופכת ל'מורה דרך' המתווך בין הילד ובין הגירוי. אלמנטים של דיבור חיצוני תקשורתי עוברים הפנמה (internalization) והופכים בסיס לדיבור פנימי, תשובה 1. מסיח 2 אינו רלוונטי מאחר והוא מתייחס באופן כללי לחברה ולא באופן ספציפי לאינטראקציה עם המבוגר. מסיח 3 אינו מדויק משום שלא מדובר בחיקוי אלא באינטראקציה והפנמה. מסיח 4 אינו מסביר את המושג במלואו משום שהוא אינו מתייחס להפנמת הדיבור החיצוני והפיכתו לדיבור פנימי של הילד.
by
מיין לפי

עונש שלילי יגרום ל_________, בעוד חיזוק שלילי יגרום ל_________

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. עונש מוגדר כגירוי שמתרחש אחרי התגובה, ומקטין את ההסתברות שהתגובה תופיע לאורך זמן. ניתן להבחין בין עונש חיובי לעונש שלילי אך בשניהם התוצאה היא הקטנת הסבירות של התגובה. עונש חיובי הינו הוספת גירוי אברסיבי ואילו עונש שלילי מתבטא בהפחתת גירוי אפטטיבי. חיזוק מוגדר כגירוי המתרחש מיד לאחר התגובה, ומעלה את ההסתברות שהתגובה תופיע לאורך זמן. חיזוק חיובי מוגדר כהוספת גירוי אפטטיבי ואילו חיזוק שלילי מוגדר כהסרת גירוי אברסיבי. מסיח 2 שגוי כיוון שהכחדה אופרנטית, בדומה להכחדה קלאסית, מתייחסת למצב בו ההתנהגות מפסיקה להיות מתוגמלת ולכן התגובה נכחדת וחוזרת לרמה ההתחלתית. מצב זה לא נגרם כתוצאה מעונש, אלא כתוצאה מחוסר בתגובה. התנהגות הימנעות היא מצב למידה שחיזוק שלילי רלוונטי עבורו ובו עשוי להתרחש ולא התוצאה. מסיח 3 שגוי כיוון שהתשובות הפוכות בסדרם מתשובה 1, ועל כן מוטעות. חוק התוצאה, מסיח 4, הינו החוק הבסיסי שטבע תורנדייק, לפיו הסבירות להתרחשותה של תגובה שתוצאותיה אינן משביעות רצון הולכת וקטנה, בעוד הסבירות להתרחשות תגובה שתוצאותיה נעימות הולכת וגדלה. זהו החוק הכללי שאינו מהווה תוצאה ספציפית של עונש שלילי. בנוסף, הסרת גירוי נעים היא ההגדרה של חיזוק שלילי ולא התוצאה שלו.
by
מיין לפי

שירי מעריצה שרופה של "המפץ הגדול". בהשראת דמות המדענית הראשית, היא עורכת ניסוי על עכברי המעבדה שברשותה. היא מחלקת את העכברים לשלוש קבוצות, ולכל אחת מהן מזריקה חומר שונה. לקבוצה א היא מזריקה את רעל הבוטולינום (Botulinum toxic), לקבוצה ב היא מזריקה אצטילכולין אסטראז (AChE), ולקבוצה ג היא מזריקה את ארס האלמנה השחורה. מה מהבאים נכון?

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. אצטילכולין אסטראז הוא אנזים המפרק את האצטילכולין. הזרקה שלו תגרום לפחות אצטילכולין לפעול, מאחר והוא יתפרק מוקדם יותר. רעל הבוטוליניום, הנמצא בקופסאות שימורים בין היתר, מדכא הפרשת אצטילכולין. ארס האלמנה השחורה ממריץ הפרשת אצטילכולין. לכן, תיראה השפעה הפוכה על הפרשת האצטילכולין בשתי קבוצות אלו.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי