Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

במציאות כאשר הממברנה חדירה למספר יונים ניתן לחשב את ערכו של פוטנציאל הפעולה של התא ע"י משוואת Goldman מתייחסת למפל הריכוזים ולחדירות של כל היונים.

1
done
by
מיין לפי

1. כאשר התא חדיר למספר יונים, מתח או פוטנציאל הממברנה מתייצב על ערך בין ערכי פוטנציאל האיזון של היונים החדירים. 2. ערך פוטנציאל הממברנה קרוב יותר לערך פוטנציאל האיזון של היון הכי חדיר. 3. מכוון שבמנוחה ממברנה התא חדירה הרבה יותר ליוני אשלגן אז ערך פוטנציאל המנוחה של הממברנה קרוב יותר לערך פוטנציאל האיזון של יון האשלגן.

1
done
by
מיין לפי

מתח מנוחה ( או פוטנציאל מנוחה) של הממברנה נקבע על פי ערכי שיווי המשקל (פוטנציאל האיזון) המשוקלל לפי מוליכויות (חדירות) היונים.

1
done
by
מיין לפי

לשם פשטות נתייחס לדיפוזיה של +K ו Na+: בלבד: נתחיל ממצב בו התא חדיר רק לאשלגן - במצב הזה מתח הממברנה נקבע על ידי פוטנציאל האיזון של אשלגן והוא שווה ל -90mV עכשיו נוסיף מספר תעלות החדירות לNa+. במתח של mV 90-, יוני נתרן ייכנס אל תוך התא (גם המפל הכימי וגם הכוח החשמלי מכוונים פנימה). זרם ה +Na פנימה גורם לירידה בשליליות שבתוך התא (מתח התא פחות שלילי מ mV 90-.כתוצאה מזה +K יוצא משיווי משקל כלומר השדה החשמלי המתנגד לדליפת יוני אשלגן החוצה קטן יותר), ולכן יוני אשלגן ידלפו החוצה כלומר נוצר זרם +K החוצה.

1
done
by
מיין לפי

כיצד נשמרים מפלי הריכוזים של היונים?

1
done
done
done
done
done
mood
by
מיין לפי

תפקיד משאבת נתרן – אשלגן 1. משאבת נתרן אשלגן לא יוצרת את פוטנציאל המנוחה של התא 2. היא שומרת על קיומו על ידי כך שהיא שומרת על מפל הריכוזים של היונים שהוא הכרחי להיווצרות של פוטנציאל המנוחה. 3. המשאבה "תורמת לשליליות" בכך שהיא מוציאה 3 קטיונים ל 2 יוני קטיונים שהיא מכניסה (electrogenic pump. ולכן היא משפיעה על ערך פוטנציאל המנוחה של הממברנה.

1
mood
by
מיין לפי

האם המקור הפיזיקלי לפוטנציאל המנוחה הוא בחדירות הבררנית של קרום התא ליונים שונים ובפיזור הלא שווה של קטיונים ויונים בין הסביבה החיצונית לבין תוך התא?

1
done
by
מיין לפי

ברמה המקרוסקופית בגוף התמיסה נשמרת האלקטרוניטרליות אך ברמה המיקרוסקופית באזור רחב בסמוך לקרום יש עודף מטענים מכמה סוגים.

1
done
by
מיין לפי

1. במנוחה, קרום התא הוא לא חדיר לאשלגן . 2. בגלל מפל כימי של יוני אשלגן (ריכוז יותר גבוה בתוך התא)ינועו יוני אשלגן החוצה. 3. ייווצר מפל מתח חשמלי כיוון שיוני אשלגן נעים החוצה בלא שיילוו אליהם האניונים האורגניים ובלא שיוני נתרן יוכלו לחדור פנימה. 4. מצטברים בציטופלסמה, קרוב לממברנה, מטענים שליליים עודפים לא מאוזנים ואילו בחוץ מצטברים מטענים חיוביים עודפים.

1
done
by
מיין לפי

1. מפל מתח חשמלי הולך ונוצר מעברי הקרום. 2. לאחר שכמות מסוימת של אשלגן נעה החוצה יהיו יונים נתונים לשתי כוחות: מפל הריכוזים ומפל המתח הכימי. 3. מפל המתח ילך ויגדל בזמן שהאשלגן ידלוף החוצה ובשלב מסוים תהיה עוצמת גדולה דיה כדי לאזן את יציאתו. כך ייוצר שיווי משקל דינמי. 4. מספר יוני האשלגן היוצאים מן התא עד להיווצרות של שיווי משקל הדינמי הוא זניח יחסית למספרם הכולל של אשלגן באקטופלזמה.

1
done
by
מיין לפי