Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מה מבקשת לומר הקביעה של פרמנידס ״אחד להכרה ולהוויה״?

1
done
by
מיין לפי

אלו זרמים/הוגים קדם סוקרטיים מציגים שתי רגישויות אונטולוגיות מנוגדות באשר להיבט המקרו של הדברים מול היבט המיקרו שלהם?

1
done
by
מיין לפי

אלו זרמים/הוגים קדם סוקרטיים מציגים באופן הברור ביותר שתי רגישויות אונטולוגיות מנוגדות באשר להיבט הסטאטי של היש (ביסודו) מול ההיבט הדינאמי שלו?

1
done
by
מיין לפי

על פי פרמנידס, בהינתן שהיש ישנו והאין איננו, מה לא קיים במציאות?

1
done
by
מיין לפי

אלו שני זרמים/הוגים קדם סוקרטיים מציגים שתי רגישויות אונטולוגיות מנוגדות באשר להיבט הכמותי של הדברים מול ההיבט האיכותי שלהם, אבל תופסים שניהם את ההוויה כמערכת של יחסים?

1
done
by
מיין לפי

קראו את הקטע הבא של הפילוסוף הצרפתי אנרי ברגסון מספרו ״ההתפתחות היוצרת״ (1907) בו הוא כותב על חוויית הקיום הפנימית שלו, וענו על השאלה שלאחריו: ״אני עובר ממצב למצב, חם לי או קר לי, אני עליז או אני עצוב, אני עובד או איני עושה כלום, אני מסתכל במה שסובב אותי או אני חושב על דבר אחר. תחושות, רגשות, רציות, מושגים - אני משתנה איפוא בלא הפסק [...] גם כל מצב ומצב בפני עצמו לא נותר יציב במשך הזמן שהוא חל וכשאני מתבונן היטב אני מגלה שאין מצב של רגש, של דימוי או של רצייה, שאינו משתנה עצמו בכל רגע ורגע [...] האמת היא שאנו משתנים בלי הרף ושהמצב עצמו כבר יש בו השתנות [...] מן הנמנע שאיזושהי תודעה תתנסה פעמיים באותו המצב עצמו [..]״ איזו עמדה קדם סוקרטית טוענת דברים דומים לא רק על החוויה הפנימית של האדם אלא אף על הטבע?

1
done
by
מיין לפי

13. הפילוסוף, המתמטיקאי והמדען רנה דקארט (המאה ה-17) טען שהחומר במהותו הוא לא יותר מאשר מרחב גאומטרי והדברים החומריים אינם אלא מודיפיקציות (מצבים ספציפיים שונים) של המרחב הגאומטרי הזה. כל שאר התכונות שאנו תופסים בחומר (צבע, חום, לחות, קושי וכו׳), טוען דקארט, אלו רק דימויים של תודעתנו. לעמדתו של איזה הוגה מיוון העתיקה הכי קרובה עמדתו זו של דקארט?

1
sentiment_very_satisfied
by
מיין לפי

התבוננו בהנחות ובקביעות הבאות: הנחה א: אם גלגלי שיניים תקינים צמודים זה לזה אז סיבובו של אחד מהם לכיוון מסויים (עם או כנגד כיוון השעון) יגרום בהכרח לגלגל הצמוד אליו להסתובב בכיוון ההפוך. הנחה ב: גלגל לא יכול להסתובב בשני כיוונים מנוגדים בעת ובעונה אחת (אם מפעילים עליו בעת ובעונה אחת כוח הגורם לו להסתובב לכיוון אחד וכוח הגורם לו להסתובב לכיוון ההפוך, אז הוא יעמוד בלי לנוע) קביעה 1: אם נסובב אחד משישה גלגלי שיניים תקינים לחלוטין המסודרים במעגל, כל הגלגלים יסתובבו האחד לכיוון ההפוך לכיוון הגלגל הצמוד אליו (ראו איור 1) קביעה 2: לא נוכל לסובב אף אחד משבעה גלגלי שיניים תקינים המסודרים במעגל (ראו איור 2) בהינתן שההנחות אמיתיות האם קביעות 1 ו-2 הן קביעות אפריוריות?

1
done
by
מיין לפי

15. הפילוסוף בן המאה ה-18 עמנואל קאנט טען שבלי תיאור חללי וזמני של אובייקטים אין ביכולתנו להעלות על הדעת אובייקט נסיוני חיצוני נבדל מאובייקט חיצוני נסיוני אחר (בלי חלל וזמן לא תהיה לנו תפיסה של ריבוי) ואפילו לא נוכל לתאר כלל את הדברים כחיצוניים לנו. וכמו כן המשיך וטען: בכוחנו לדמיין עולם ניסיוני ללא שום אובייקטים (כביכול נרוקן את העולם בדמיוננו מכל דבר) אבל לעולם לא נוכל להעלות על הדעת עולם ניסיוני – דברים שאנחנו יכולים להתנסות בהם באמצעות חושינו - ללא חלל וזמן (אם בדמיוננו נרוקן את העולם מכל דבר תמיד נישאר עם דימוי של החלל והזמן. נסו והיווכחו...). קאנט הסיק מכך שתי מסקנות: האחת, שהחלל והזמן עצמם אינם קיימים כשלעצמם אלא הם ״צורות הסתכלות״ סובייקטיביות של התודעה האנושית המתבוננת בדברים בניסיון: מקורן בתכונות של טבע התודעה האנושית ולא בדברים כשלעצמם (בדומה לתכונות של צג של מכשיר מדידה שאינן התכונות של הדברים שהוא מודד). מהי המסקנה השניה? (אל תחפשו באפשרויות להלן את מה שנראה לכם משפט נכון אלא מה שבאופן ברור מתחייב מהטענות לעיל)

1
done
by
מיין לפי

איזו סוג טענה היא הטענה לעיל הקובעת שבמציאות עצמה, מעבר לאופן שאנו מתנסים בה, אין חלל וזמן?

1
done
by
מיין לפי