Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

הכלי שבעזרתו אנחנו בוחנים את הגנוטיפ של סמני AFLP במעבדה:

1
done
by
מיין לפי

Marker Assisted Selection:

1
done
by
מיין לפי

ראגא הוא גבר אפריקאי מכפר נידח שבו יש המון זיווגי קרובים, התמזל מזלו ויש לו אפשרות להוציא גרין קארד בנתונים שמסר לרשות ההגירה דיווח כי יש לו 10 ילדים ואישה. אישתו , מאסה בו כי היה שחצן ולא עשה כלים (או הוריד את הזבל), והתגרשה ממנו. כדי לקבל ויזה עליו להוכיח כי עשרת ילדיו באמת שלו , ולכן נבדקו כ¬100 סמני SNP, הזונות בשגרירות ארה"ב אמרו שאם יהיה חשד סביר לכך שלא כל ילדיו שלו אז הוא לא ייקבל ויזה ויגורש לאלף אלפי עזאזלים! להלן התוצאות: ¬ 96 מתוך ה¬100 סמנים נמצאו הומוזיגוטים לאחד האללים של ראגא , 4סמנים נמצאו הטרוזיוגטים לגנום של ראגא. ¬ כל 10 הילדים הראו אלל אחד זהה לאלל של ראגא מארבעת הסמנים ההטרוזיגוטים. עבור שאר 96 הסמנים ההומוזיגוטיים: ¬ עבור 6 מילדיו , נמצאו 2 אללים זהים לאלו של ראגא. ¬ עבור 4 מילדיו כ¬56 נמצאו הומוזיוגטים כשאלל אחד הוא של ראגא וכ¬44 הטרוזיגוטים כשעבור כולם אלל אחד הוא של ראגא. מה ניתן להסיק?

1
done
by
מיין לפי

למפה גנטית קיימת של אורגניזם מסוים המורכבת מ-5000 סמני DNA שונים נוספו 4000 סמנים כך שהמפה החדשה מורכבת מ-9000 סמני DNA. כתוצאה מזה:

1
done
by
מיין לפי

בעץ פרי מסוים בודד גן האחראי לעמידות למחלה מסוימת מזן בר (לא ספציפי) העמיד למחלה. במטרה להעביר את תכונת העמידות לזן מסחרי (רגיש למחלה) בזמן הקצר ביותר כך שהזן המסחרי שאליו תועבר תכונת העמידות ישמר את כל שאר התכונות שלו עדיף להשתמש ב: הערה: המגבלה היחידה היא גורם הזמן

1
done
by
מיין לפי

במסגרת עבודת הדוקטורט של יעקב פותח גלאי (prob) בגודל של 250bp ספציפי ללוקוס מסוים בגנום הסוס. הגלאי הזה הראה שונות (התקבלו בנדים שונים) בין פרטים שונים לאחר תהליך ה-southern blot, כאשר ה-DNA של הפרטים השונים נחתך באנזים Msp I (חותך באתרי CCGG). בעבודה בלתי תלויה, התפרסם (בבנק הגנים) רצף של לוקוס מסוים (בגודל של 20kb) שככל הנראה קשור בתכונת הכושר הגופני של סוסים. לאחר שיעקב השווה את רצף הגלאי שלו לרצף של הלוקוס שהתפרסם, נמצא שרצף הגלאי מתאים ב-100% ומהווה חלק מהלוקוס שככל הנראה קשור לכושר הגופני בסוסים. במטרה לבדוק האם ניתן להשתמש בגלאי הזה בתור סמן RFLP לכושר גופני בסוסים, נלקחו 100 סוסים עם כושר גופני טוב ו-100 סוסים עם כושר גופי לא טוב, והופק מהם DNA לצורך ניתוח. לאחר חיתוך ה-DNA באנזים Msp I התקבל דגם בנדים שונה בין סוסים עם כושר גופני טוב לאלו עם כושר גופני לא טוב, כאשר עבור כל הסוסים עם כושר גופני לא טוב התקבל בנד אחד בגודל של 10kb ואילו עבור כל הסוסים עם כושר גופני טוב התקבלו 2 בנדים (בגודל של 4kb ו-6kb). יעקב וצוות המעבדה שלו נדהמו מהתגלית והחליטו לאתר את המוטציה שהביאה ליצירת "אללים" שונים של הסמן. לאכזבתם, הם לא איתרו שום מוטציה באזור הרצף של הגלאי, ויתרה מזה הם לא מצאו שום מוטציה ברצף השלם של ה-20kb בין סוסים עם כושר גופני טוב לאלו עם כושר גופני לא טוב. להלן תרשים סכמתי של הלוקוס, הכוללים מיקום אתרי החיתוך של האנזים Msp I ואת מיקום הגלאי (prob). מה ההסבר הסביר ביותר לתוצאות הללו?

1
done
by
מיין לפי

ניתן לפתח סמן DNA יציב מ:

1
done
by
מיין לפי

בעקבות מציאת תאחיזה גנטית בין סמן SNP ללוקוס האחראי על מחלה גנטית חשוכת מרפא, המתפתחת בדרך כלל בגיל הבגרות. הוחלט במשרד הבריאות להכניס אותה לסל הבדיקות הגנטיות של נשים בהריון על מנת שיהיה אפשר לבדוק עוברים בסיכון. במחקר נמצא שהמרחק בין הסמן ללוקוס האחראי על המחלה הוא 15cM עם LOD score=95. מה הסיכוי לטעות בבדיקה?

1
done
by
מיין לפי

במסגרת הדוקטורט של יוסי שמטרתה הייתה בניית מפה גנטית בגנום הכלב, הוא פיתח סמני דנא שונים וייצר משפחות מתפצלות של כלבי לברדור לצורך המיפוי. בנוסף הוא התעניין במציאת סמני דנא אחוזים לתכונת משקל הגוף בכלבי הלברדור. ויסי ייצר משפחה של 100 צאצאים BC וייצר עשרות סמני SSR. יוסי מדד את משקל הגוף של כל 100 הצאצאים ובדק את הגנוטיפ של כל הסמנים בכל הצאצאים. לבסוף הוא הזין את התוצאות בתוכנת מיפוי ובנה את המפה הגנטית. להלן חלק מהתוצאות שלו עבור 4 סמנים (S1 S2 S3 S4) ועבור התכונה: נמצאו 40 ריקומביננטים בין הסמנים S1 S2. נמצאו 42 ריקומביננטים בין הסמנים S1 S3. נמצאו 35 ריקומביננטים בין הסמנים S1 S4. נמצאו 16 ריקומביננטים בין הסמנים S3 S2. נמצאו 25 ריקומביננטים בין הסמנים S4 S2. נמצאו 20 ריקומביננטים בין הסמנים S3 S4. נמצאו 34 ריקומביננטים בין התכונה לסמן S1 נמצאו 35 ריקומביננטים בין התכונה לסמן S2 נמצאו 32 ריקומביננטים בין התכונה לסמן S3 נמצאו 24 ריקומביננטים בין התכונה לסמן S4

1
done
by
מיין לפי

אדם נמצא מוגדר כ- premutation למחלת האיקס השביר, כמה חזרות נצפה למצוא של CGG של הגן FMR-1 ?

1
done
by
מיין לפי