Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מה מאפיין תבונה גמישה (Fluid intelligence)?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. תבונה גמישה (Fluid intelligence) היא היבט בתבונה התלוי יותר בתפקוד יעיל של מערכת העצבים המרכזית ופחות בניסיון מסוים, על כן אינו תלוי בחינוך הבית ספרי. לאור זאת, תשובה 3 נכונה ומסיח 2 אינו נכון. תבונה גמישה יורדת באופן יחסית יציב לאורך הבגרות, כאשר הירידה מתחילה בגילאים 35‎‎-40, על כן, מסיח 1 גם כן אינו נכון. מסיח 4 גם כן אינו נכון, שכן הוא מאפיין היבט אחר של תבונה - תבונה מגובשת (Crystallized intelligencee).
by
מיין לפי

עידית וירון, בני 30, יוצאים מזה כ-9 חודשים. עידית מתלבטת האם למסד את הקשר עם ירון, בעיקר משום שהיא חוששת שמוסד הנישואים יהפוך את הקשר בניהם למשעמם ובנאלי. סמנו את הטיעונים שהינם נכונים ועשויים לשכנע את עידית להתחתן.

1
done
תשובה 1 נכונה, מאחר ומחקרים אכן מצאו כי בני אדם נשואים הם בעלי סבירות נמוכה יותר לבעיות פסיכיאטריות בהשוואה לבני אדם שאינם נשואים. מסיח 2 אינו נכון, משום שנמצא כי רמה גבוהה של נוירוטיות אצל אחד מבני הזוג מובילה דווקא לחוסר שביעות רצון ואי יציבות במערכת היחסים. מסיח 3 אינו נכון, אמנם העובדה שגיל הנישואין הולך וגדל בשנים האחרונות היא אכן נכונה, אך סביר כי זהו אינו טיעון אשר יכול לשכנע את עידית להתחתן. מסיח 4 אינו נכון מפני שעד כה לא נמצא כי מערכת היחסים הזוגית יכולה לשנות את דפוס ההתקשרות. עם זאת, נמצא כי מבוגרים אכן נוטים ליצור מודל פנימי של התקשרות עם בן הזוג אשר דומה להתקשרות שלהם עם הוריהם.
by
מיין לפי

מהו רפלקס מורו (Moro)?

1
sentiment_very_satisfied
שובה 1 היא הנכונה. רפלקס מורו מתעורר בתגובה לרעש או לשינוי תנוחה פתאומי, מתבטא בבהלה ופריסת הידיים, תשובה 1. רפלקס זה אמור להיעלם במהלך ששת החודשים הראשונים לחיים. מסיח 2 מתאר את ה-Rooting reflex, מסיח 3 מתאר את רפלקס הנסיגה ומסיח 4 מתאר את רפלקס המצמוץ ולכן שלושתם אינם נכונים.
by
מיין לפי

אריאל סובל מסימפטומים פיזיולוגיים המאפיינים תגובות למצבי דחק אקוטי. סביר להניח שקיימת אצל אריאל פעילות יתר ב

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. בלוטת יותרת המוח, ההיפופיזה (pituitary gland) היא "בלוטת העל" המפקחת על שאר הבלוטות ובעלת תפקיד משמעותי בתגובת הדחק של הגוף, תשובה 1. ההיפופיזה מגיבה לאותות של ההיפותלמוס בשחרור של שני הורמונים: הורמון בלוטת התריס (thyrotrophic hormone) המגרה את הבלוטה לזמן אנרגיה לגוף ו"הורמון הדחק" (adrenocorticotropic) ACHT, המגרה את החלק החיצוני של בלוטות יותרת הכליה ובעקבות זאת משתחררים הורמונים המפקחים על חילוף החומרים ומוזרם סוכר מהכבד לדם. שאר המסיחים אינם נכונים, מכיוון שהאיברים המוצגים בהם אינם אחראים לתגובות דחק פיזיולוגיות. בלוטת האצטרובל (gland Pineal), מסיח 2, אחראית על הפרשת ההורמון מלטונין (melatonin) המווסת מקצבי שינה וערות. התלמוס (thalamus), מסיח 3, אחראי על ניתוב המידע החושי למקום המתאים בקורטקס לצורך עיבודו. המוחון (cerebellum), מסיח 4, שולט על היציבה, שומר על שיווי המשקל ובעל תפקיד גם ביכולת ללמוד לבצע רצף של תנועות.
by
מיין לפי

ארמני ישב במעבה היער כאשר לפתע הריח ריח, בתגובה אמר: "אני מריח שאישה מתקרבת". האם ייתכן הדבר?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. אמנם חוש הריח של בעלי חיים מפותח יותר משל בני האדם, אך מחקרים הראו כי בני אדם יכולים להשתמש בחוש הריח על מנת להבחין בינם לבין אחרים, מסיחים 1 ו-2, ובין זכר לנקבה ולכן תשובה 4 נכונה (ומסיח 3 אינו נכון).
by
מיין לפי

מה מהבאים נכון לגבי אובדנות

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. אף על פי שמרבית האנשים הדיכאוניים אינם מתאבדים, מחקרים מלמדים שמרבית ניסיונות ההתאבדות מתרחשים במהלך אירוע דיכאוני, או בשלב ההחלמה ממנו, מסיח 3. כמו כן, מחקרים מלמדים כי קיימים מספר מקצועות (רופאים, עורכי דין וכו') הנמצאים בקבוצת סיכון לניסיונות התאבדות, מסיח 1. אמנם קיימים יותר מקרי התאבדות של גברים אשר הסתיימו במוות (כנראה בגלל יותר שימוש בנשק חם בגברים לעומת בליעת גלולות בנשים), אולם על פי נתונים סטטיסטיים, שיעור ניסיונות האובדנות בקרב נשים גבוה פי שלוש מזה של גברים, מסיח 2. מאחר וכל המסיחים נכונים, תשובה 4 היא התשובה הנכונה.
by
מיין לפי

מהי הביקורת המרכזית של קרול גיליגן על תאוריית התפתחות המוסר של קולברג?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. קרול גיליגן (Gilligan) טענה כי התיאוריה של קולברג מבוססת על צפייה בבנים בלבד ולכן המוסר כפי שקולברג מתאר אותו, אופייני בעיקר לגברים, תשובה 3. לפי גיליגן, נשים נוטות להגיב לדילמות מוסריות מתוך מושגים של דאגה לזולת, יחסים בין-אישיים ומחויבות, בעוד שמושגים מופשטים מאפיינים יותר דפוסי חשיבה גבריים. ההבדל בין גברים לנשים, אותו הדגימה גיליגן במחקריה, נובע גם מהדרך השונה בה מגדלים בנים ובנות בחברה שלנו. מסיח 1 אינו נכון משום שגיליגן לא טענה כי קיימים שלבים מתקדמים יותר, אלא שוני בין גברים ונשים. מסיח 2 אינו נכון, מאחר וגיליגן לא שפטה מי מהמינים מפותח יותר אלא הצביעה על שוני ביניהם. מסיח 4 אינו רלוונטי לטענתה המרכזית ולכן גם הוא אינו נכון.
by
מיין לפי

טקטיקת הקשה להשגה (playing it hard to get) וטכניקת המועד הסופי (Deadline technique) מובילות להיענות באמצעות:

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. טקטיקת הקשה להשגה (playing it hard to get) וטכניקת המועד הסופי (Deadline technique) הן טכניקות מוכרות להגברת היענות, המשתמשות ב"עיקרון הנדירות", תשובה 1. למשל: "זה האחרון שנשאר לי, לא ניתן להשיג מוצר דומה לזה בארץ, המבצע נגמר מחר". מסיח 2 אינו נכון, משום שהתרפסות היא דרך נוספת להיענות הפרט אך לא באמצעות יצירת תחושת "נדירות" אלא דרך שימוש באמצעי חנופה ופלרטוט. מסיח 3 אינו נכון, מאחר ומחויבות היא מצב שבו הפרט יענה יותר לבקשה גדולה לאחר שכבר נענה קודם לכן לבקשה קטנה והטכניקות המדוברות אינן מתבססות על עקרון זה. מסיח 4 אינו נכון גם הוא, מפני שהוכחה חברתית היא מצב שבו הפרט יענה לבקשה המוצגת כמשהו שנפוץ ורווח בקרב הזולת. גם עקרון זה אינו משמש בטקטיקת הקשה להשגה (playing it hard to get) ובטכניקת המועד הסופי (Deadline technique)
by
מיין לפי

אמיר הוא פגוע מוח הסובל מהזנחת צד (visual neglect). איזו טענה נכונה ביחס לפגיעה של אמיר

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. חולים הסובלים מהזנחת צד מתעלמים משדה הראייה הנגדי להמיספרה שנפגעה, כמו כן, הם אינם מסוגלים ליצור דימוי חזותי של האזור המוזנח בשדה הראייה, על כן מסיחים 2 ו-3 אינם נכונים. הזנחת צד מתרחשת לרוב במצבים של פגיעה מוחית ימנית, אשר באה לידי ביטוי בהזנחה של החלק השמאלי של שדה הראייה, אך בהחלט יתכן גם המצב ההפוך, על כן מסיח 1 גם כן אינו נכון. מאחר והחולים מתעלמים משדה הראייה הנגדי לפגיעה, כאשר הם מתבקשים להעתיק ציור, לרוב יעתיקו באופן חלקי, תוך הזנחה של החלק המוזנח בשדה הראייה, לכן תשובה 4 נכונה.
by
מיין לפי

רוני עברה סדרת זריקות אצל האחות וכעת נרתעת בשעה שפוגשת את סבתה שלובשת חלוק לבן. הסיבה לכך היא למידת:

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. הכללה היא למעשה הרחבה אוטומטית של התגובתיות לגירוי שמעולם לא צומד עם הגירוי המותנה המקורי. ככל שהגירוי החדש דומה יותר לגירוי המותנה, כך הסיכוי שיעורר תגובה מותנית גדל. החשש מהאחות הלובשת חלוק לבן הוכלל על ידי רוני לכל אדם שלובש חלוק לבן. מסיח 1 שגוי כיוון שלמידת הימנעות משמעה למידה שתגובות מסוימות מאפשרות להימנע מגירויים לא נעימים עוד לפני שהם מתחילים. מסיח 2 שגוי מאחר והבחנה היא ההפך מהכללה, ופירושה תהליך שבאמצעותו לומד האורגניזם להגיב באופן שונה לגירויים המובחנים מן הגירוי המותנה. מסיח 4 שגוי מאחר ותשובה 3 נכונה.
by
מיין לפי