Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

עבירות רצח או פגיעה / פציעה הם עילה לתביעה פרטית כשהמדינה היא לא צד. חובת ההוכחה היא על הפצוע או משפחת הנרצח, והם צריכים להביא עדים. הנאשם יכול להכחיש את האשמה אבל אז הוא צריך להציג עדים משלו ואם אין לו עדים או שיש בעיה עם המהימנות של העדים הוא יכול לבקש מהשופט לחייב את התובעים להישבע. אם התובעים מסרבים להישבע, הם מפסידים במשפט. צריך לקחת בחשבון שאנחנו מדברים על חברות של אנשים מאמינים. כלומר אנשים יעשו הכל כדי לא להישבע שבועת שקר כי הם מבינים שזה יגרור עונשים כבדים בעולם הבא וזה משהו שהם מפחדים להתעסק איתו. בבתי דין שרעיים עוסמאניים מרבית התביעות הפליליות הן פרטיות והן נדונות כסכסוכים פרטיים בין התוקף או משפחות ובין הקורבן או משפחתו. הרבה פעמים הצדדים מגיעים להסכמה במסגרת תהליך שדומה לבוררות המנוהל ע״י השופט. במקרה רצח השריעה מאפשרת למשפחת הקורבן לנקום נקמת דם אבל במרבית המקרים המתועדים הפתרון המועדף הוא פיצוי כספים (דייא). כאשר הפיצוי הכספי מוסדר, הקורבן או משפחתו מוותרים על זכותם לנקום נקמת דם. הפיצוי הוא פיצוי, הוא לא ענישה ולכן בעקרון רצח או פציעה לא מחייבים תגובה של המדינה. הרבה פעמים זה מסתיים ללא ענישה כי זה לא מעניין את המדינה. בתקופה המודרנית המוקדמת המאות ה-17-18 באזורים מסוימים אנחנו יודעים שמושלים מסוימים העדיפו להתעלם מהסכמי דייא והחליטו להעניש תוקפים בהתאם לסיאסה (מאפשרת לשליט להטיל עונשים במקרים מסוימים). במאות האלה האימפריה נמצאת במצב של דה-צנטרליזציה, יש האצלת סמכויות מהמרכז האימפריאלי לפרובינציות, מה שנותן יותר אוטונומיה לשליטים בכל מיני תחומים כולל זה המשפטי, ואז אנחנו רואים שהם מענישים כולל במקרים של רצח. ידוע למשל שיש כנופיות של שודדי דרכים או של פרוטקשן היו תופעה רווחת והמושלים ניסו להילחם בזה והייתה יותר ענישה. במקרים כאלה בהם המדינה מענישה מהם סוגי הענישה המקובלים? • כליאה • הגלייה • הוצאה להורג • הלקאה • עבודות פרך בספינות של הצי האימפריאלי.

1
done
by
מיין לפי

המועצות המקומיות מנקודה 2 מוקמת בכל פרובינציה ואחת הסמכויות שלהן היא לשפוט עבירות פליליות לפי הקוד הפלילי. למה זה חשוב? קודם כל כי יש כאן קודיפיקציה. יש כאן מעבר לשיפוט לפי קודים משפטיים. הקוד הוא כמו מדריך למשתמש איתו השופט עובד. בעשור וחצי הבאים מעדכנים את הקוד, והיא זו שקיימת בעצם עד 1922-23.הנכבדים המקומיים (נציגים של המשפות החזקות באותו אזור), פקידי ממשלה, גובי מס, פקיד פיננסי, מופתי, איש של כוחות השיטור המקומיים, קאדי... במקומות בהם יש אוכלוסייה לא מוסלמית גדולה, יושב גם מציג האוכלוסייה הזו. הם יושבים רק במשפט שאחד הצדדים בו הוא לא מוסלמי. היסטוריונים תיארו את התהליך הזה כתהליך של חילון – שהשריעה יוצאת מהמשחק. מחקר של שני עשורים אחרונים מפריך את התיאור הזה כי אנחנו יודעים היום שעולמא היו מעורבים בתהליך הזה לכל אורכו ובכל מיני היבטים שלו כולל זה התכנוני ובשיפוט עצמו. כך שאין כאן מעבר ממשפט דתי למשפט חילוני, ונכון יותר יהיה לתאר את זה כמעבר ממדינה ראקטיבית למדינה אקטיבית.

1
done
by
מיין לפי

בגרסה השנייה והשלישית של הקוד הפלילי אנחנו רואים שינוי ברטוריקה. בגרסה הראשונה המדינה היא השושלת, הסולטאן. בשנייה והשלישית, המדינה היא יישות אחת והשושלת היא יישות שנייה. הריבון הוא לא השושלת אלא המדינה. הריבונות מקבלת משמעויות אחרות. זה קורה בכל אירו-אסיה. ההקמה של בתי הדין הניזאמיים מסמנת את המעבר למערכת שמבוססת על סטנדרטים אחרים בכל תחומי השיפוט ואכיפת החוק. יש הקמה של כוח משטרה אימפריאלי, פרא-צבאי לפי המודל הצרפתי – הז׳נדרמים. הם כוח שיטור, אבל יש לו סמכויות סמי-צבאיות. יש חיסול שיטתי של מיליציות שהן לא מזוהות עם המדינה, כל מיני כוחות שיטור מקומיים שקודם לכן פעלו, היו כפופות למשפחות אליטה מקומיות ועוברים להעסקה של כוחות שיטור שפועלים בשם המדינה. הז׳נדרמים מדכאים מרידות, שומרים על הסדר הציבורי, נותנים הגנה על דרכי המסחר מפני שודדים. סוג של מג״ב. הקוד של 1858 מגדיר את השלב האחרון באבולוציה של המשפט העוסמאני המודרני. איסור על עונשים פיזיים – אסור יותר להרביץ לאנשים, להרוג אותם או לשפד אותם כעונש מטעם המדינה, והוא מגביל את הענישה לכליאה וקנסות. שהמדינה היא האחראית ליישום הזכויות האלה וההגנה עליהן

1
done
done
done
done
by
מיין לפי

במקומות אחרים התפתחה הצהרה אנטי-מערבית והתחום הפלילי הוא אחד התחומים ששי בו פער מאוד גדול בין המשפט המערבי והמשפט האסלאמי, כולל סוגי ענישה שלא מקובלים כבר הרבה שנים כמו סקילה, הלקאה, קטיעת איברים ומבחינה זו כשקבוצות פוליטיות רוצות לשמר את המשפט הפלילי האסלאמי הן מעל הכל מצהירות הצהרה סימבולית שהיא דחייה של תפיסות עולם מערביות. זו אמירה פוליטיתהמשפט השרעי הפלילי ה״קלאסי״ לא מכיר בזכויות פרט מה שמשמח מאוד משטרים רודניים. למשל ג׳עפר נומיירי שהיה רודן סודן בין השנים 1971-1985 אימץ את העונש של הצלפות בציבור כברירת מחדל בכל העבירות. באופן כללי המחזה הזה לש הלקאה, הסקילה, הוצאה להורג בציבור מסמלים את העוצמה של המשטר.

1
done
done
by
מיין לפי

הליך קודיפיקציה של המשפט הפלילי והכוונה היא ליישם אותו בבתי המשפט הרגילים, וברגע שהשלימו את הקודיפיקציה הסמכות של בתי המשפט המהפכניים חוזרת לעבירות פוליטיות, והיתר נשארים לסמכות השיפוט של בתי המשפט הרגילים. קוד פלילי שלם נחקק באיראן ב-1991 והוא מעניין כי זו דוגמה לאיך נראה קוד פלילי שהוא 100% שרעי מבחינתם, ושם אפשר לראות את קיבוע ההבחנה בין פשעים מסוג חד לפשעים מסוג קסאס. כפירה למשל היא פשע שדינו מוות לפי הקוד הזה. גיל האחריות הפלילית למשל מוגדר באיראן 15 לבנים ו-9 לבנות (תחילת הבגרות המינית), יש הוכחות ליישום של הכלל הזה. הפרק בקוד הפלילי שעוסק בעבירות מין יש בו 76 סעיפים, זו רמת פירוט מאוד גבוהה ביחס לקודים אחרים בעולם. הוא עוסק בזינה, ניאוף ,הומוסקסואליות ועוד. העקרון השרעי שמאפשר ענישה בגין הפרה של שלום הציבור ״סיאסה״ הורחב בקוד הפלילי והוא כולל ענישה על פעילות פוליטית חתרנית, והפשעים האלה גוררים ענישה שהיא ענישה קשה כמו קטיעה או אפילו צליבה. גם צריכה לש משקאות אלכוהוליים לפי הקוד הפלילי באיראן היא עניין שעלול להיות מסוכן אם כי הענישה היא לא נוראית. 8 מלקות בגין צריכת אלכוהול בפומבי. בעל שתופס את אשתו מקיימת יחסי מין עם אחר רשאי לפי החוק הזה להרוג גם אותה וגם את הגבר. במקרה של אונס, הוא רשאי להרוג אם הוא רוצה, רק את התוקף. בתחום עבירות הרצח, שופט באיראן רשאי לאפשר למשפחת הקורבן לנהל את ההוצאה להורג. אם העונש מומר לפיצוי כספי מבחינת השופט זה גם בסדר. יש דיון מתמשך באיראן על הסוגיה הזו גם בגלל שגם בגלל שכשיש רצח מחליטים ללכת על הסדר כספי, הערך של נשים הוא מחצית משל גברים, ויש תנועה פמיניסטית ערה באיראן, ויש דיון ער וסוער בנושא. לפי עדויות של ארגונים של זכויות אדם כל העונשים שנזכרים בקוד הפלילי באיראן אכן מיושמים למעט עונש הצליבה שככל הנראה אין עדויות על יישומו. אז אפשר להגיד שמאז המהפכה, אלפי בני אדם באיראן אם לא יותר, עברו עונשים של קטיעה, סקילה, מלקות, ולפעמים הם עוברים גם אותם וגם הוצאה להורג. ב-20 השנים האחרונות כן נראה שיש נטייה להמיר עונשים גופניים בעונשי מאסר, מלבד בדברי כפירה.

1
done
done
done
by
מיין לפי

מה היא מטרת המאמר של אבי? אילו 2 התפתחויות היו?

1
done
done
done
done
by
מיין לפי

מהם 2 הסוגים של פורמליזם לפי בריאן תמאנה?

1
done
done
by
מיין לפי

הקידוד סימן שינוי איכותי, סוג אחר של פורמליזם, ובוודאי הרחבה כמותית של ההליך המשפטי. עלי ס' אבז אפנדי, ביטא במונחים עות'מאניים-אסלאמיים את השינוי שהוכנס עם הקידוד. בספר לימוד על משפט פרוצדורלי הוא טען כי בעוד שבעבר היה זה נוהג של הפרשנות המקורית של משפטנים מוסלמים לטקסטים דתיים שהכתיב שיקול דעת שיפוטי, בצו השיפוטי החדש הפך הסעיף המשפטי למקור השיפוט הבלעדי. לאחר מכן הוא יעץ לשופטים לדבוק בסעיף המובהק ולהימנע מאיקטהאד. העצה של אפנדי הציגה את האידיאולוגיה הפורמליסטית האופיינית לתרבות המשפטית של ניזאמייה. בשני העשורים האחרונים של המאה ה-19 עשה משרד המשפטים מאמץ להכפיף את עבודתו השיפוטית לנוסחאות סטנדרטיות באמצעות קידוד, רגולציה ואכיפה שוטפת וכן באמצעות פיקוח וצעדים משמעתיים. מאמץ זה בא לידי ביטוי הן בפרקטיקות מנהליות שיפוטיות והן בפרקטיקות מנהליות יומיומיות. הרפורמים שאפו ליצור אחדות של תרגול בתחומי הקיסרות באמצעות חלוקת טפסים לדוגמה לכל היחידות השיפוטיות לכל פרקטיקה חדשה ועל ידי קביעת שגרות פדנטיות של רישום ודו"ח. בתחום השיפוט, הוקם מערכת משפט בעלת 3 ערכאות שיוכלו לבחון ערעורים ועתרות. מודל זה נלקח מהצרפתים.

1
done
by
מיין לפי

איך התפתח הצורך בעורכי דין?

1
done
by
מיין לפי

מהי הגישה של וובר לפורמליזם במזרח התיכון? איך באה לידי ביטוי ההתמקצעות העוסמנית?

1
mood
done
done
done
by
מיין לפי