Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מהו פלורליזם משפטי?

1
done
done
done
by
מיין לפי

פלורליזם משפטי היא אחת התופעות המעניינות מאוד חוקרים של חברה ומשפט והיא זכתה למחקר מקיף ומעניין. מערכות משפט של המדינה מאוד רחוקות מהדימוי של מנגנון משומן וקוהרנטי שכל יחידה מתפקדת בו בתיאום עם יחידות אחרות והתברר שעולם המשפט הוא הרבה הרבה יותר מגוון ממה שחשבו ההיסטוריה והעולם מציגים פלורליזים כל כך רחב שאפשר להגיד בוודאות שכל סביבה משפטית היא פלורליסטית בהגדרתה• מצב של פלורליזם משפטי מתקיים בכל מקום בו יש יותר מגוף משפטי אחד שמשרת את האוכלוסייה. • ריבוי המסגרות המשפטיות שקיים בכל שדה חברתי. • מצב שבו השליט מציע מסגרות משפטיות שונות לקהילות שונות שמתגוררות בטריטוריה שבשליטתו לפי פרמטרים דתיים, אתניים או גיאוגרפיים.

1
done
by
מיין לפי

כדי שמשפט ישרוד הוא חייב להיות פרגמטי השליטים נאלצו להתמודד עם האתגר שהיה כרוך בשליטה על אוכלוסיות מגוונו זה אתגר עצום לשלוט במגוון כזה. שום תרבות שלטת, הגמונית, לא יכולה לשנות את התרבויות שהיא כובשת ולהטמיע לאותן בתרבות השלטתמדינות אימפריאליות יכלו לשרוד רק אם הן השכילו לקיים מערכת מורכבת של בריתות עם כוחות מקומיים, להתפשר על האמונות שלהם ולכן הדוקטרינה המשפטית האסלאמית, תפיסת העולם היא פלורליסטית באופן אינהרנטי.

1
done
by
מיין לפי

אג׳תהד - כל משפטן יכול לעשות אג׳תהד על סמם מאגר של מקורות הלכתיים שעברו עם הזמן תהליך של הכרה המבוסס על קונצנזוס (לא החלטה של גוף כזה או אחר כמו בנצרות הקתולית למשל). כל המשפטנים מזדהים עם אחת מארבע האסכולות המשפטיות הקיימות. הם עושים שימוש זהה באוסול אל-פקה, אבל בגלל שכל אסכולה עושה שימוש בתקדימים שונים, וכל אחת התפתחה בסיטואציה אחרת, אנחנו רואים מגוון דעות. לפעמים ההבדלים בין המד׳הבים בולטים מאוד, למשל חנפים ומליכים בעניין משפחה. כאן דווקא החנבלים הציגו את המסגרת הגמישה ביותר לענייני הנישואים, שם האישה רשאית להכניס לחוזה הנישואים סעיפים שבגינם ניתן יהיה לבטל את הנישואים. מהו פורום שופינג?

1
done
done
done
done
by
מיין לפי

ההגדרה השלישית של הפלורליזם - מצב שבו השליט מציע מסגרות משפטיות שונות לקהילות שונות שמתגוררות בטריטוריה שבשליטתו לפי פרמטרים דתיים, אתניים או גיאוגרפיים.

1
done
done
done
by
מיין לפי

איך המעבר למשפט במודרני במאה ה-19 משפיע על הפלורליזם המשפטי?

1
done
done
done
done
by
מיין לפי

בתורכיה למשל אין הכרה פורמלית בחוזי נישואין שלא נחתמו בבתי הדין של המדינה. למה ישראל לא חוקקה חוק משפחה כללי שיחליף את חוק המשפחה העוסמאני במקרה של האוכלוסייה המוסלמית? אין לזה תשובה חד משמעית וכנראה שמדובר בעיקר על נסיבות פוליטיות. גם בעידן מדינות הלאום עדיין יש פ״מ במזה״ת אבל הוא מאוד מצומצם ביחס לעידן האימפריות והוא מתקיים בתוך מצב שבו ברירת המחדל היא בתי דין מדינתיים וגם השאיפה ברמת הרעיון היא להכפיף את כל הגופים המשפטיים לבתי הדין המדינתיים.

1
done
done
done
done
by
מיין לפי