Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מרבית החוקרים סבורים היום שהמעבר מיובניליות לבגרות נקבע בעיקר ע"י:

1
done
יחס שרש\נוף, או יותר נכון נפח מע' השרשים אכן משפיעים על המעבר, אולם אין זה הגורם העיקרי והחשוב בתהליך. וורינג הוכיח כי מס' מחזורי הצמיחה והתרדמה אינו הפקטור המשמעותי, וכי התפתחות מהירה ורצופה (ללא מחזורים) מתבגרים מהר יותר. קצב התפתחות מע' השרשים אינו פקטור, אלא המרחק מהשרש ופחות מכך נפח מע' השרשים. התארכות השתיל והתרחקות קודקוד הצמיחה מן השרש, ומיהול גורמי היובניליות, הם הגורם העיקרי.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

מחקרים אחרונים על הבקרה של היובניליות מלמדים שתופעה זו מבוקרת ע"י:

1
done
גנים מבקרי פריחה כמו AP1 ו- LFY מסוגלים לגרום לפריחה בשלב היובנילי, כאשר הם מבוטאים אקוטיפית ביתר. אולם הם כאמור משפיעים על הפריחה, ולא על המעבר לשלב בוגר (הפריחה מתקיימת ללא מעבר לשלב בוגר).
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

המושג Aging מבטא:

1
sentiment_very_satisfied
הזדקנות (שאינה פזה התפתחותית כגון: יובניליות -> בגרות וגטטיבית -> בגרות רפרודוקטיבית) היא מצב פיסיולוגי שככל הנראה נובע מתחרות בין המבלעים והמקורות השונים של העץ, שהולכים והופכים מרובים יותר ויותר, חסר בנוטריינטים, יחס מקור:מבלע נמוך וצימוח רפרודוקטיבי הגוזל משאבים רבים. התופעה מתבטאת בשינויים פיסיולוגיים כגון האטת קצב הצמיחה העונתי והיחלשות השלטון הקודקודי (המתבטא בשינויים מורפולוגיים כמו: מעבר מצורת עץ זקופה לרחבת נוף, הופעת ענפים קצרים יותר, והשתנות זויות הענפים). העלמות קוצניות היא תכונה מורפולוגית המיוחסת למעבר משלב יובנילי לבוגר – ולא להזדקנות.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

ישנם צמחים, כמו מינים מסוימים של אקליפטוס, שאינם מראים שוני מורפולוגי בין השלב היובנילי לבוגר. הסיבה לכך היא:

1
done
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

למרות שהמועד בו חל המעבר מיובניליות לבגרות קבוע בד"כ לגבי מין מסוים, ניתן לקצר את היובניליות בכדי להקדים פריחה ע"י:

1
done
דיכוי ייצור ג'יברלין יפגע בצמיחה התקינה של הצמח, ולכן אינו אמצעי יעיל להקדמת פריחה. כיוון שמערכת השרשים מייצרת את גורמי היובניליות (וביניהם כנראה גם ציטוקינין), עידוד התפתחות מערכת השרשים ידכא את המעבר לשלב הבוגר. הרכבות חזרות (בעיקר על קנה יובנילית) מצעירות את הצמח ולא מעודדות מעבר לשלב בוגר. אך הגדלת המרחק בין השרש לקודקוד הצמיחה (האצת צמיחה), בין היתר באמצעות תנאי יום ארוך עבור צמחי יום ארוך, בהחלט מסייע בהקדמת פריחה.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי
by Yael Gluskinos
Yael Gluskinos 0 נקודות · יותר מ-6 חודשים
מוניטין: 270
אני לא חושבת שזו התשובה הנכונה... אני חושבת שהאצת צמיחה זו התשובה הנכונה (נכון לגבי עצים נשירים של האיזור הממוזג, בתוספת של אינדיקטור פריחה).
by

לתופעת היובניליות יש גם משמעות חקלאית, בכך שהיא:

1
done
לתופעת היובניליות השפעה בעיקר על כושר ההשתרשות של ייחורים, כיוון שייחורים יובנילים משרישים טוב בהרבה מייחורים בוגרים ברוב הצמחים. בעצי פרי תופעת היובניליות אינה משחקת תפקיד מהותי, עקב השימוש בהרכבות של רוכבים בוגרים (המסוגלים לפרוח ולהפיק פירות במהרה) ובכך עקיפה של השלב היובנילי. התפתחות מע' השרשים אינה מושפעת משלב ההתפתחות הצמח (יובנילי \ בוגר) אלא כושר ההשרשה של ייחורים מן הצמח.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

העובדה שבסיס העץ נשאר יובנילי כל חיי העץ מוכחת בין השאר ע"י העובדה:

1
done
א' וב' הם מאפיינים של רקמה יובנילית, אולם לא מדובר בהוכחה אלא בראיות נסיבתיות בלבד! אם סוריםהפורצים מבסיס העץ (או ייחור שנלקח מענף שבבסיס העץ) מראה תכונות יובניליות, הרי שזו הוכחה.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

המונח "הצערה" (Rejuvenation) מתייחס ל-:

1
done
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

מקובל שהיחס שרש\נוף מהווה גורם חשוב בקביעת אופי הצמיחה של עצים. לפיכך, הסרת עלים תביא ל:

1
done
גיזום עלים יגרום לפגיעה בייצור האוקסין (ולפיכך בהתרחבות השרש), וכמו כן בעיכוב פקעים צדדיים. כל עוד לא גוזמים עלים רבים מדי, לא תהיה פגיעה בפוטוסינתזה, אך היחס שרש\נוף ייפגע מאוד. צמיחת הנוף תוגבר.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

עצים רבים גדלים בגלי צמיחה במהלך העונה המקובלת לצמיחה גם בתנאי סביבה נוחים בגלל:

1
done
עצים בעלי פקעים בלתי מושלמים בד"כ מאופיינים בצמיחה ממושכת, כל עוד תנאי הסביבה מאפשרים זאת. תנאי הסביבה משפיעים על הצמיחה, אך גלי צמיחה כאשר התנאים נוחים נובעים מהניסיון לשמור על יחס קבוע בין השרש לנוף. שמירה זו נובעת משינויים ביחסי הורמונים (GA ו- CK התומכים בצמיחת הנוף לעומת IAA התומך בצמיחת השרש), ולא מעקות סביבתיות (אם כי עקות סביבתיות יכולות לגרום לעצירת צימוח נוף בתיווך ABA ואתילן).
נערך לפני שנה
by
מיין לפי