Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מינים מסוימים, כמו מרבית האורנים הים-תיכוניים, הינם חסרי יכולת להצמיח סורים בשל:

1
done
בטיפוס האורן שלטון קודקודי חלש, ורבים מחשופי הזרע אינם מייצרים פקעים רדומים כלל, כיוון שהם לא תלויים בהם להישרדותם. חשופי זרע בד"כ עוברים את השלב היובנילי במהרה, מפיצים זרעים רבים המופצים ע"י הרוח, ללא תלות בחרקים או בע"ח.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

התאוריה הסופראופטימלית (עיכוב צמיחת הפקעים הצדדיים ע"י כמות גבוהה של אוקסין) אינה מקובלת יותר כיום להסבר הבקרה של השלטון הקודקודי בין השאר בגלל הממצאים ש:

1
done
רמת האוקסין משתנה ודינאמית בצמחים, ולא קבועה. האוקסין פועל יחד עם הציטוקינין בתופעת השלטון הקודקודי, והוא (ולא הציטוקינין) נחשב להורמון החשוב והעיקרי בתופעה. רמת האוקסין בפקעים הצדדיים עולה בבירור לאחר קיטום קודקוד הצמיחה, עקב שבירת עיכוב האוקסין את עצמו.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

פקע רדום נבדל מפקע אדוונטיבי בכך ש:

1
done
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

ההנחה המקובלת כיום היא שאוקסין פועל בשלטון קודקודי באמצעות עיכוב הביוסינתזה של הציטוקינינים, נתמכת ע"י הממצאים ש:

1
done
השרשים אינם ממלאים תפקיד מהותי בשמירה על השלטון הקודקודי (קודקוד הצמיחה הוא האיבר העיקרי המעורב בתהליך, בכך שהוא מפריש אוקסין הזורם מטה ומעכב את התפתחות הפקעים הצדדיים). ג' אינו הוכחה, אלא ראיה צדדית שאינה קשורה ישירות לנושא. לעומת זאת, הוכח שקיטום קודקוד הצמיחה מוביל לעליה של רמת הציטוקינין בפקעים הצדדים ולהתפתחותם – הנמנעת כאשר הקודקוד הקטום מטופל באוקסין אקסוגני (הזרימה הבזיפטאלית ממשיכה להתקיים עקב מובילי האוקסין הפולריים).
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

מנסים לאחרונה להסביר דומיננטיות של פקע אמירי או פרי המתפתח לראשונה בתפרחת בפעילות ישירה של IAA הנוצר באברים אלו בכך ש:

1
done
זרימת אוקסין חזקה מהאיבר הדומיננטי (פקע אמירי או פרי ראשון) מובילה לעיכוב בייצור אוקסין בפקעים הצדדיים (או הפירות המתפתחים מאוחר יותר), ולא לזרימה של אוקסין החוצה או לאילו שהם תהליכי "ניטרול עודפים".
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

מבחינה מעשית, הדרך הטובה ביותר לשבירת שלטון קודקודי בכדי לעודד צמיחת ענפים צדדיים היא:

1
done
הוספת CK + GA העלתה את התפתחות הפקעים הצדדיים בתפוחים (וייחורים באורן), והובילה לתגובה חזקה מאשר טיפול ב- CK בלבד. גיזום חשוב מאוד לשבירת השלטון הקודקודי, אך מעכבי אוקסין הובילו לתגובה חלשה בהשוואה לטיפול הכולל GA ו- CK ללא מעכבי האוקסין.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

בקרה אמירית מתייחסת ל:

1
done
בקרה אמירית היא מידת הצריפיות או לחילופין רוחב הנוף של העץ, הנקבעת ע"י היחסים בין הענף האמירי לענפים הצדדיים. צורת הנוף הספציפית של עצים צריפיים או עצים רחבי נוף היא תכונה של כל מין. מידת ההתעוררות של פקעים צדדיים זו תכונה של שלטון קודקודי ולא בקרה אמירית.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי
by Yael Gluskinos
Yael Gluskinos 0 נקודות · יותר מ-6 חודשים
מוניטין: 270
אני חושבת שהתשובה לא נכונה. בקרה אמירית = השפעת הענף האמירי והקודקוד שלו על צמיחתם של ענפים צדדיים בעץ. היחסים ההדדיים הם מה שיקבעו את צורת הנוף אך יחסים אלא תלויים הן בבקרה האמירית והן בשלטון הקודקודי.
by

צורת נוף צר היא תוצאה של:

1
done
מהותה של בקרה אמירית חזקה היא שהאמיר הוא הענף שעליו מתבצעת עיקר הצמיחה, ואילו בענפים הצדדיים מתקיימת צמיחה נמוכה יחסית. במקרה של בקרה אמירית חזקה, הנוף צר. כאשר יש בקרה אמירית חלשה, האמיר אינו מדכא את צמיחת הענפים הצדדיים, אלו צומחים היטב ונוצרת צורת נוף רחב.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

ידוע שלענף האמירי שליטה על התפתחות הענפים הצדדיים. קיטום הענף האמירי מביא להזדקפות הענפים הצדדיים.

1
done
תופעת ההזדקפות של ענפים מתקיימת ע"י יצירת עצת תגובה, בבקרת הענף האמירי (המדכא את יצירת עצת התגובה בענפים הצדדיים כאשר הוא נוכח). חדירה טובה יותר של אור (פוטוטרופיזם) עשויה להשפיע על כיוון הצמיחה של ענפים רק בצמחים לא מעוצים או חד-שנתיים, אך לא בעצים הרב-שנתיים. שיפור המצב התזונתי אינו קשור לכיוון הצמיחה, וככל הנראה גם לא ציטוקינין.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי

יש קושי להסביר את היצירה של עצת מתח בחלק העליון של ענפים של מכוסי זרע בכך ש:

1
done
עצת תגובה במכוסי זרע, הנוצרת בחלקו העליון של הענף, מובילה להזדקפות ענפים בכך שהיא יוצרת מתח ומושכת את הענף כלפי מעלה (בניגוד לעצת לחץ של חשופי הזרע, הנוצרת בחלקו התחתון של הענף ודוחפת אותו מעלה). במילים אחרות: המנגנון המכני די ברור. כאשר מדובר ביצירת עצת מתח, פעילות קמביאלית מוגברת בחלקו העליון של הענף מושכת אותו מעלה, בניגוד לעצה רגילה שייתכן והיתה דוחפת אותו כלפי מטה. האוקסין, המעודד פעילות קמביאלית (אך לא נהרס בענף שממילא רק קליפתו חשופה לשמש), אכן מתרכז בעיקר בחלקו התחתון של הענף כאשר הוא במצב אופקי ולכן קשה להסביר כיצד התהליך מתקיים.
נערך לפני שנה
by
מיין לפי