Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

גבר בן 68 הובא למלר"ד בגלל נטייה לנמנום ורעד אשר החלו כיומיים קודם לכן ומאז הלכו וגברו. הוא ידוע כאלכוהוליסט, עם שחמת אלכוהולית. הוא נהג לשתות לפחות 6 פחות בירה ליום אך הוא לא שתה אלכוהול מזה שבועיים. התרופה היחידה שהוא נוטל מידי יום הינה מולטיויטמינים. בבדיקה הוא נראה חולה כרוני, בהכרה, עם חום גוף תקין, דופק 100 לדקה סדיר, נשימות 18 לדקה, לחץ דם 100/60, בבדיקה נצפו גם צהבת בלחמיות, מיימת לא במתח, בצקות ברגליים ++. החולה מבצע פקודות פשוטות, העצבים הקרניאליים שלו תקינים, כוחו הגס שמור, יש לו רעד גס בכפות הידיים המשוכות למעלה עם הפסקות פתאומיות וקצרות של איבוד הכוח השרירי (ונפילת הכפות המורמות). בבדיקות דם סך הבילירובין 3 מ"ג%. תרביות דם ושתן עקרות. איזו פעולה מבין הבאות היא בעלת הסבירות הגדולה ביותר לשפר את מצבו הקוגניטיבי ואת הרעד? (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
יש לו אנצפלופתיה כבדית בחולב עם שחמת כבד מאלכוהול. מתן לקטולוז דרך הפה זה הטיפול קו ראשון לכך. אין לחולה זיהום אז לא קשור אנטיביוטיקה B1 תיאמין לא צריך כי הוא לוקח כבר מולטיויטמין וזה לא הרעלת אלכוהול. דיאזפם הוא תכשיר הרגעה אשר גורם לאנצפלופתיה כבדית
by
מיין לפי

תסמונת בד-קיארי (Budd-Chiari פקקת וורידי הכבד), הינה סיבוך של הכל פרט ל: (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
mood
בד קיארי BUDD CHIARI יכולה לגרום לשחמת הכבד והיא לא סיבוך שלה
by
מיין לפי

בכל המחלות הבאות יש כולסטזיס - למעט ב: (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
by
מיין לפי

מה לא נכון לגבי נגיף דלקת הכבד E (HEV) ? (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
יש הפטיטיס E גם בארץ וגם אצל אנשים שלא נסעו למזרח.
by
מיין לפי

מה נכון לגבי DILI? (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
יש לדעת: .1 ההסתמנות הקלינית, .2 בדיקות מעבדה לאבחון )אין, לפעמים אאוזינופליה רומזת...(, .3 טיפול )הפסקת התרופה( מי שמע על בדיקת מעבדה אבחנתית ל- DILI ? לא שמעת, מחק את ב ו- ד. מסיח ג– הטיפול המוצע הוא להמשיך לתת את התרופה למרות השפעת לוואי קשה שלה. מה הסיבה להוסיף שמן למדורה? מתי נמשיך לתת תרופה שגורמת להשפעת לוואי? כאשר ההשפעה הטיפולית גדולה וגם - השפעת הלוואי קלה יחסית לתועלת - אין תחליף טוב לתרופה ציקלוספורין/טקרולימוס - יש טיפול להשפעת הלוואי + טיפול ביתר ל"ד, סכרת
by
מיין לפי

אשה בת 45 פנתה בגלל תשישות מתמשכת וכאבי מפרקים. מעברה תת-פעילות של בלוטת התריס המטופלת באלטרוקסין. בבדיקת הדם שלה התקבלו התוצאות הבאות: ALT אלנין-אמינו- טרנספרזה 80 (תקין עד 45 יח'/ל), ALP פוספטזה בסיסית 670 (תקין עד 105 יח'/ל'), סך בילירובין 1.3 מ"ג% (תקין עד 1 מ"ג%), ש.ד. 90 מ"מ\שעה (תקין עד 25 מ"מ\שעה). איזו בדיקה מהבדיקות הבאות תהייה המועילה ביותר לאישור האבחנה של מחלתה? (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
יש לדעת: .1 ההסתמנות של PBC, .2 האבחנה של PBC – AMA מסיח 3 – קשור לטירואיד, אבל המחלה שיש לאבחן אינה תת-פעילות הטירואיד, אלא מחלת כבד. מסיח 4 – מה למחלה ראומטולוגית בבחינה הפטולוגית מסיח 2 – ANA מסייע באבחנת דלקת כבד אוטואימונית AIH( גם ב- SLE...)
by
מיין לפי

מה נכון לגבי דלקת כבד מ- HAV: (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
by
מיין לפי

אשה בת 50 עברה אנדוסקופיה בגלל תלונה של דיספפסיה. בבדיקה נצפו דליות בוושט. היא חשה בריאה, ללא אף תסמין של מחלת כבדולא נטלה תרופה כלשהי. אנזימי הכבד היו בתחומי התקין. בבדיקת אולטראסאונד הודגמו פקקת (טרומבוזיס) של הווריד הפורטלי עם יצירת קברנומה וטחול מוגדל. ממצאים אלו אושרו בבדיקת טומוגרפיה מחשבית (CT) בה לא נצפו תהליך גידולי או תהליך דלקתי בבטן. אלסטוגרפיה הייתה תקינה. איזה מהצעדים הבאים הוא הראשון לביצוע? (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
יש לדעת: פקקת של הווריד הפורטלי .1 גורמים )קרישיות יתר... משניים: שחמת הכבד(, .2 הסתמנות, .3 אבחנה, .4 טיפול מסיח א - מה הקשר? מסיח ב - יש נתונים בשאלה שאין נזק בכבד )אנזימי כבד ואלסטוגרפיה תקינים, לא תואר בא.ס. ב- CT שינוי במבנה הכבד( נותרו ג' ו- ד . לנחש? עדיין לא ! מסיח ג – האם נלמד משהו על היקף הפקקת )גודל הטרומבוס( ? מי שיודע הכל: פקקת ללא שחמת – יש אבחנה ברורה, לא צריך ברור נוסף← א,ב,ג, לא דרושים בגלל קרישיות יתר, ואם כן יש לטפל בנוגדי קרישה.
by
מיין לפי

רמה גבוהה של בילירובין מצומד (בילירובין ישיר) נמצאת בכל המצבים הבאים מלבד: (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
יש לדעת .1 רשימת המחלות שגורמות לעלייה בבילירובין מצומד )דובין-ג'ונסון, רוטור, BRIC, FIC , דלקת כבד מכל סיבה יכולה להיות –לא קלאסי תמיד - כולסטטית( .2 רשימת המחלות עם עלייה בבילירובין לא מצומד )המוליזה לסוגיה, גילברט, קריגלר-נג'אר( מסיחים ב ו- ד מחלות כולסטטיות קלאסיות, יש עוד : PBC, ספסיס מסיח ג – DILI יכול לחקות כל צורה של מחלת כבד כולל כולסטזיס ניתן לחבר שאלות רבות על בסיס מידע זה.
by
מיין לפי

איזו בדיקה מהבדיקות הבאות יכולה לסייע בקביעת אבחנה מדויקת, כמותית, של Nonalcoholic Steatohepatitis (NASH) (שאלות חזרה שיעור כבד)

1
done
אלסטוגרפיה- להערכת מידת הפיברוזיס בכבד US- להערכה גסה של מידת השינוי השומני של הכבד ביופסיית כבד - אם מדובר באבחנה מדויקת וכמותית יש לבצע ביופסיה (למשל מטרות מחקר) ALT- אין התאמה טובה בין העלייה ברמת אנזימי הכבד לדלקת בכבד.
by
מיין לפי