Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מהו המדרג האונטולוגי על פי משל הקו המחולק (מלמעלה למטה)?

1
done
by
מיין לפי

בספרו ״המדינה״ מדרג אפלטון את החוכמות השונות מבחינה אפיסטמולוגית ובמסגרת זאת בוחן את מעמדה של האומנות. על פי אפלטון מהותה של האומנות על פי אפלטון היא חיקוי של הטבע הנתפס בחושינו, כלומר יצירת בבואה של הדימויים החושים שלנו. אם כך, איזה תיאור להלן הוא נכון?

1
done
by
מיין לפי

לפניכם ציור הקיר ״אסכולת אתונה״ של האומן החשוב מהרנסנס האיטלקי, רפאלו (המאה ה-16). במתחם מפואר בסגנון קלאסי (כנראה שהמקום מייצג את האקדמיה שייסד אפלטון באתונה) הציור מפגיש יחדיו רבים מגדולי ההגות והמדע מהעולם היווני, הרומי והימי-ביניימי. לחלק מהדמויות נתן רפאלו את דיוקנם של אומנים נערצים עליו בני תקופתו (אפלטון מופיע בדיוקנו של לאונרדו דה-וינצ׳י, הרקליטוס בדיוקנו של מיכלנג׳לו) מה שמלמד גם על הכבוד העצום שרכש לאומנים אלו וגם על כך שראה זיקה גדולה בין עולם ההגות והמדע היווני ובין המהפכה התרבותית המתרחשת בתקופת הרנסנס. חלק מההוגים והמדענים שהוזכרו הסמסטר מופיעים כאן: פרמנידס, פיתגורס, הרקליטוס, זנון, סוקרטס, אפלטון, אריסטו, אוקלידס ועמם עוד רבים אחרים. נביט בחלק השמאלי התחתון של הציור: יושבים כאן זה מול זה הרקליטוס (רפאל צייר אותו בדמותו של האומן הרנסנסי מיכלנג׳לו) ופיתגורס. מה משותף לשני ההוגים האלו?

1
done
by
מיין לפי

מה מפריד בין השקפת פיתגורס והשקפת הרקליטוס?

1
done
by
מיין לפי

בין הרקליטוס ופיתגורס עומד פרמנידס. מה הוא היה אומר נגד שניהם?

1
done
by
מיין לפי

שתי הדמויות המרכזיות בציור הן אפלטון ואריסטו, הנראים כמתווכחים זה עם זה: האחד מסמן עם ידו לכיוון הקרקע (אריסטו) והשני (אפלטון) מסמן עם ידו לכיוון השמיים. הבה נביט במרכז התמונה בדמותו של אפלטון (בדיוקנו של לאונרדו דה-וינצ׳י): אפלטון מחזיק בידו השמאלית ספר בשם timeo (כלומר ״טימאוס״) וידו הימנית מופנית אל-על. אם נניח שכל יד עוסקת בהיבט במציאות על פי אפלטון מה מבין האפשרויות הבאות נכונה:

1
done
by
מיין לפי

הפילוסוף, המדען, המשפטן והמתמטיקאי הדגול גוטפריד לייבניץ (המאה ה-17) טען שהחלל והזמן הם אינם ישים ריאליים אלא הם רק האופן הסובייקטיבי בו התודעה שלנו תופסת את ההבדלים והיחסים השונים בין הדברים בעולם כהבדלים במיקום ובזמן. כמו כן, גם שאר נתוני החושים הם רק עניין של תפיסה אנושית שלא יודעת לתפוס את הדברים כפי שהם רק באמצעות השכל. האובייקטים בעולם הם בפועל ריבוי של עצמים רוחניים לגמרי, ובעל שכל מושלם (כמו אלוהים) יודע לתפוס אותם באופן מושגי לחלוטין בלי לערב בכך את הדמיון האנושי. גם החשיבה המדעית שלנו, טוען לייבניץ, מתקדמת ככל שהיא חושפת יותר ויותר את שפת המושגים השכלית הזו של האובייקט. לאיזו השקפה יוונית הכי קרובה השקפתו זו של לייבניץ?

1
done
by
מיין לפי

מי זה שנע על-ידי שמנקודה לנקודה קפץ, וכל הזמן הזה בעצם נח ללא שום מאמץ?

1
done
by
מיין לפי

אאדוכסוס (מתמטיקאי יווני במאה ה-4 לספירה) הציע לראשונה מודל מתמטי שמסביר כיצד תנועות כוכבי הלכת הנראות לכאורה כחורגות מתנועה מעגלית רציפה למעשה כן מורכבות מתנועות מעגליות כאלה ובכך העניק מודל אסטרונומי גאומטרי ״המציל את התופעות״ ומראה שהטבע כן נשלט על-ידי עקרונות מושגיים טהורים הניתנים לניסוח מתמטי. בדרכו של מי הולך אאדוכסוס?

1
done
by
מיין לפי

ציורו המפורסם של לאונרדו דה-וינצ׳י ״האדם הויטרובי״ הוא רישום המשרטט את הפרופורציות המתמטיות ההרמוניות בין האיברים של גוף האדם האידיאלי כפי שהציג אותם האדריכל הרומאי ויטרוביוס (Marcus Vitruvius, המאה ה-1 לפנה״ס): כף יד היא כרוחב ארבע אצבעות, כף רגל היא באורך שלוש כפות ידיים, אמה היא ברוחב שש כפות ידיים, גובה אדם הוא באורך של ארבע אמות, המרחק משתי קצות זרועות מושטות של אדם שווה לגובהו, המרחק בין קו השיער ובין תחתית הסנטר הוא עשירית מגובה האדם, וכו׳ וכו׳... בניסיונו למצוא הרמוניה בעולם הפיזי המבוססת על יחסים מספריים בין גדלים שונים, מאיזו אסכולה יוונית מושפע ויטרוביוס.

1
done
by
מיין לפי