Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מהי ההשקפה הקדם-סוקרטית האטומיסטית? א. ההשקפה שסבורה שניתן לבקע את האטום. ב. ההשקפה שהמציאות היא יש אחד, חסר כל שינוי וריבוי ועל-כן בלתי ניתן לחלוקה. ג. ההשקפה שהמציאות מורכבת מארבע יסודות: מים, אדמה, אויר ואש. ד. ההשקפה שכל דבר במציאות מורכב מישים פשוטים בלתי ניתנים לחלוקה.

1
by
מיין לפי

מה הקשר בין מים, אויר והחומר ״הבלתי-מוגבל״? א. אלו הם היסודות החומריים על פי אמפדוקלס (תורת היסודות) ב. אלו הצעות שונות ל-arche של חוקרי הטבע המילטיים (תאלס, אנכסימנס, אנכסימנדרוס) ג. אלו הם שלושת המרכיבים שעמם ניתן לייצר יצור-חי על פי האלכימיה היוונית ד. על פי אפלטון אידיאת האידיאות היא גם מים, גם אויר, וגם חומר ״בלתי מוגבל״

1
done
by
מיין לפי

איזו תפיסה ביחס לעולם השינוי והריבוי מייצגים האליאטים (פרמנידס וזנון)? א. התפיסה שעולם השינוי והריבוי מורכב מאינספור אחדויות. ב. התפיסה שעולם השינוי והריבוי נובע מתוך חומר אחד. ג. התפיסה שעולם השינוי והריבוי מתנהג באופן הרמוני. ד. התפיסה שעולם השינוי והריבוי אינו אמתי ומה שישנו הוא יש אחד בלבד, ללא ריבוי וללא שינוי.

1
done
by
מיין לפי

איזו מהאפשרויות המוצגות בשאלה הקודמת לעיל מייצגות את השקפת הרקליטוס? א. התפיסה שעולם השינוי והריבוי מורכב מאינספור אחדויות. ב. התפיסה שעולם השינוי והריבוי נובע מתוך חומר אחד. ג. התפיסה שעולם השינוי והריבוי מתנהג באופן הרמוני. ד. התפיסה שעולם השינוי והריבוי אינו אמתי ומה שישנו הוא יש אחד בלבד, ללא ריבוי וללא שינוי.

1
done
by
מיין לפי

באיזה ניגוד עוסק פרדוקס החץ של זנון? א. תנועה ומנוחה ב. ידיעה וחוסר ידיעה ג. יש ואין ד. חומר וצורה

1
done
by
מיין לפי

מה מבקש ללמד זנון באמצעות משל אכילס והצב? א. אם התנועה מורכבת מאוסף של נקודות בדידות אז כל רגע של תנועה הוא למעשה רגע של מנוחה. ב. בניגוד למה שמורים החושים שלנו הרי שעל פי ההגיון אין להבחין בין אכילס ובין הצב, שכן המציאות האמתית היא יש אחד ללא ריבוי. ג. שמהירותו של כל פרט בטבע נובעת מהמין הטבעי אליו הוא משתייך, ושזו הסיבה בגללה אכילס יכול לעקוף צב, ברדלס יכול לעקוף ג׳ירף, השמש נעה והארץ נחה, וכו׳ וכו׳.[[[ ד. אם תנועה היא מעבר של גוף ממקום למקום על קו רצוף שניתן לחלוקה אינסופית, אז אכילס לעולם לא יוכל להגיע למקומו של הצב ולמעשה תנועה במרחב איננה אפשרית כלל.

1
sentiment_very_satisfied
by
מיין לפי

מהו המשותף בין האסכולה האטומיסטית ובין האסכולה האליאטית (פרמנידס)? א. שתי האסכולות תופסות את הריבוי בעולם כהרכבה של אחדויות. ב. שתי האסכולות מכחישות את קיומו של הריבוי בעולם. ג. שתי האסכולות תופסות את היש הבסיסי ביותר כיש פשוט לחלוטין (״יש פרמנידי״) ד. שתי האסכולות מכחישות את קיומו של ריק (במובן העתיק של מרחב ריק מישים)

1
done
by
מיין לפי

מהי תפיסת האחדות בריבוי שנוכל למצוא אצל אפלטון ואריסטו אך לא נוכל למצוא בקרב הפילוסופים הקדם-סוקרטיים? א. התפיסה שהריבוי מורכב מאחדויות. ב. התפיסה שהריבוי נובע מאחדות. ג. התפיסה שאת האחדות בריבוי נוכל למצוא דרך חקר המבנה המושגי של המציאות וכפי שהוא משתקף במבנה המושגי של מחשבתנו. ד. התפיסה שהאחדות היא הרמוניה דינמית בריבוי.

1
done
by
מיין לפי

מהו ההבדל בין סברה (doxa) ובין ידיעה (episteme) לפי אפלטון? א. סברה היא קביעה שגויה בהכרח וידיעה היא קביעה שעשויה גם להיות אמתית. ב. סברה היא הכרה אפריורית וידיעה היא הכרה אפוסטריורית. ג. סברה היא קביעה, שגם במקרה והיא נכונה, אין לה הצדקה המבססת אותה. ידיעה היא קביעה עם הצדקה המבססת אותה כנכונה. ד. סברה היא מה שמסיקים מתוך שיקול דעת הגיוני בלבד וידיעה היא מה שתופסים באמצעות החושים.

1
done
by
מיין לפי

אינני יודע מהו ׳לוצקימון׳ ואם איחשף אליו במקרה גם לא אדע לזהות שזהו הלוצקימון. האם לדעת סוקרטס (בדיאלוג מנון) העדר האפשרות לדעת מהו ׳לוצקימון׳ נכונה גם לגבי כל הדברים האחרים שאבקש לדעת? א. כן, ועל-כן ידיעה היא בלתי אפשרית לגבי כל הדברים. כל שאפשרי הוא רק לסבור סברות. ב. לא. ישנן עובדות תצפית יסודיות שאנו נחשפים אליהם כך שאיננו יכולים להטיל בהן כל ספק, ועובדות אלה כן מהוות בסיס לידיעה. ג. לא. יש דבר אחד שכן ניתן לדעת אותו: העובדה שיש יש אחד ללא ריבוי וללא שינוי. ד. לא. ישנן אמיתות אפריוריות הנגישות לנו מכח החשיבה שלנו ואם מתרחש תהליך המסייע לתודעתנו לחשוף את מה שכבר טמון במחשבתנו אז אנו יכולים לדעת דברים.

1
done
by
מיין לפי