Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מהו המדרג האונטולוגי של המציאות על-פי משל ׳הקו המחולק׳ של אפלטון? א. אידיאת האידיאות > אידאות > דברים חומריים > דימויים של דברים ב. אידיאת האידיאות > אידיאות אמיתיות> אידיאות שקריות > דברים חומריים ג. ידיעה שכלית > ידיעה מדעית > סברה > תחושה ד. עולם של שכלים > עולם של נשמות > עולם של גופים חיים> עולם של גופים דוממים

1
done
by
מיין לפי

כיצד ביקש אפלטון ״להציל את התופעות״? א. על-ידי ניסיון לתפוס את הדברים החומריים הנתונים לחושים כמורכבים מישים גאומטריים ועל כן כבעלי קשר למציאות המושגית האידיאלית. ב. על-ידי ניסיון לתפוס את המציאות לא כדואליזם בין מציאות אידיאלית ומציאות חושית אלא כמציאות של דברים (res) שהם אחדות של צורה וחומר. ג. על-ידי ניסיון לתפוס את החומר כמורכב מיחסים בין מספרים. ד. על-ידי הניסיון להראות שכל הדברים הם יפים וטובים וכך להראות שהם כולם נוטלים חלק ב״אידיאת האידיאות״.

1
done
by
מיין לפי

איזו מהאפשרויות בשאלה הקודמת לעיל מייצגת את הריאליזם של אריסטו? א. על-ידי ניסיון לתפוס את הדברים החומריים הנתונים לחושים כמורכבים מישים גאומטריים ועל כן כבעלי קשר למציאות המושגית האידיאלית. ב. על-ידי ניסיון לתפוס את המציאות לא כדואליזם בין מציאות אידיאלית ומציאות חושית אלא כמציאות של דברים (res) שהם אחדות של צורה וחומר. ג. על-ידי ניסיון לתפוס את החומר כמורכב מיחסים בין מספרים. ד. על-ידי הניסיון להראות שכל הדברים הם יפים וטובים וכך להראות שהם כולם נוטלים חלק ב״אידיאת האידיאות״.

1
done
by
מיין לפי

מדוע השימוש בניסוי משקף מעבר מהמדע האריסטוטלי למדע החדש? א. בגלל שהמדע האריסטוטלי לא יכול היה להחשיב מניפולציה מלאכותית בטבע הסדיר של הדברים כמשהו שניתן ללמוד ממנו על טבע הדברים. ב. בגלל שבאמצעות ניסוי אנו יכולים לבחון מהם המרכיבים השייכים לתופעת הטבע ומה לא, וכך להסביר את התופעות באמצעות פירוקם לגורמי יסוד, זאת בעוד המדע האריסטוטלי לא היה מדע מפרק אלא מדע שבעיקרו הוא מתאר וממיין דברים לפי תכונותיהם הכלליות. ג. שתי התשובות א׳ ו-ב׳ אינן נכונות. ד. שתי התשובות א׳ ו-ב׳ נכונות.

1
done
by
מיין לפי

בדיאלוג ״מנון״ של אפלטון, איזו עמדה מבקש לבטא סוקרטס מתוך הסכמתו עם מנון על כך שלא ניתן לרכוש ידיעה על מושגים. א. אין אמת מוחלטת אלא הכול בעיני המתבונן ב. הכרת האמת אפשרית כל עוד היא מסתמכת על ידע אפריורי ג. שעדיף להיות אומן היוצר דברים בעולם מעצמו מאשר איש מדע שמנסה ללא הועיל ללמוד משהו שלא הוא יצר ד. שלצרכים מדעיים עדיף לסיים דיון בהסכמה, גם אם אין באמת הסכמה.

1
done
by
מיין לפי

בדיאלוג ״מנון״ של אפלטון, איך יש לאפיין את הבעיה בה עוסקים סוקרטס ומנון? א. כשאלה אפיסטמולוגית ב. כשאלה אונטולוגית ג. כשאלה פסיכולוגית ד. כשאלה של מדעי המוח

1
done
by
מיין לפי

לפי סוקרטס מהי ידיעה שאין שום יכולת להצדיק אותה? א. סברה. ב. אין דבר כזה! ללא יכולת הצדקה זו כלל איננה ידיעה. ג. היא ידע אפריורי. שכן היא נכונה על פי החשיבה ולאו דווקא נכונה במציאות. ד. הבסיס הדרוש לכל שאר הידיעות.

1
done
by
מיין לפי

אחת מהתצפיות החשובות בתולדות המדע הייתה של גלילאו גליליי (המאה ה-17): באמצעות שימוש בטלסקופ הוא גילה שגם בשמש יש תהליכים של כליה והתהוות. זו הייתה מכה קשה נוספת לתפיסה המדעית האריסטוטלית וסימנה את המעבר מהמדע הישן למדע החדש. איזו מהאפשרויות הבאות היא עיקר של המדע האריסטוטלי הנשלל באמצעות תגלית זו? א. עיקר הקובע שתצפיות לא יכולות ללמדנו דבר על המציאות, רק תיאוריות הבנויות על לוגיקה ומתמטיקה. ב. עיקר הקובע שתצפיות יכולות ללמדנו רק על המציאות בכדור-הארץ ולא על מה שמתרחש במקומות שאיננו יכולים להגיע אליהם. ג. עיקר הקובע שישנה שלמות ונצחיות בטבע של גרמי השמים (הירח, השמש, כוכבי הלכת וכוכבי השבת). ד. עיקר הקובע שאין תנועה כלל בגרמי השמיים.

1
done
by
מיין לפי

מה ביקש להסביר המודל האסטרונומי של אאדוכסוס? א. את תופעת ליקוי החמה. ב. את תנועות הכוכבים הנראות כחורגות מסיבוב מעגלי מושלם ג. את תופעת ליקוי הירח. ד. את הדמיון בין מערכת השמש ובין מבנה האטום.

1
done
by
מיין לפי

מה ההבדל בין המודל האסטרונומי שהציע אאדוכסוס למודל האסטרונומי שהציע אריסטו? א. המודל של אאודכסוס הוא מודל גאוצנטרי (כדור הארץ במרכז) והמודל של אריסטו הוא מודל הליוצנטרי (השמש במרכז). ב. המודל של אאודכסוס הוא מודל הליוצנטרי (השמש במרכז והמודל של אריסטו הוא מודל גאוצנרטי (כדור הארץ במרכז). ג. המודל של אאודכסוס הוא מודל המבוסס על תצפיות והמודל של אריסטו הוא מודל המבוסס על הגיון בלבד. ד. המודל של אאודכסוס הוא מודל מתמטי והמודל של אריסטו הוא מודל פיסיקאלי.

1
done
by
מיין לפי