Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

למה על פי אריסטו אבן הנזרקת למעלה נופלת חזרה לקרקע לכיוון מרכז כדור הארץ ואילו הירח לא נופל לכדור הארץ אלא מסתובב סביבו?

1
done
by
מיין לפי

באמצעות הטלסקופ שבנה, גילה גלילאו שישנם תהליכים של התהוות וכליה גם בשמש (ויש הטוענים שבגלל ההתבוננויות הללו בשמש הוא איבד את ראייתו בזקנותו). התגלית הזו איימה לערער (ואכן ערערה) את אחד היסודות של תמונת העולם האריסטוטלית. מדוע?

1
done
by
מיין לפי

הפילוסוף, המדינאי והמדען סר פרנסיס בייקון (המאה ה-17) שומר-החותם של המלך ג׳יימס הראשון ואחד מאבות המתודולוגיה המדעית המודרנית טען נחרצות: אסור לחוקר הטבע להניח שהסדר והחוקיות שמכתיבים את הדברים והופכים אותם למכלולים-קונקרטיים הנתונים לנו בניסיון! על כן, טוען בייקון, יש תמיד לנסות ולפרק את הדברים שוב ושוב לתכונותיהם השונות, ולחפש באמצעות תצפיות וניסויים קשרים בין תכונות שונות ותופעות שונות שעוד לא התנסנו בהם ולא עלו על דעתנו. נגד מי יוצא כאן בייקון?

1
sentiment_very_satisfied
by
מיין לפי

♞. מי מבין ההוגים או האסכולות היוונים הניחו שקיים ריק (מרחב שאין בו ישים כלל)?

1
done
by
מיין לפי

שני זרעים זהים לחלוטין מכל בחינה נזרעו בשני עציצים שונים, מהאחד התפתח בזיליקום (=ריחן) ומהשני לא. ככל הנראה בגלל שלא ניתנה לשני כמות מים מספקת או כל סיבה חיצונית אחרת. כיצד ננסח את הכשלון של הזרע השני מלהתפתח לכדי בזיליקום?

1
done
by
מיין לפי

אם מצאתי את היסוד של מכלול של תופעות, כך שיש בידי עקרון פשוט להסביר את המכלול הזה באופן שיטתי, מהו זה שמצאתי?

1
done
by
מיין לפי

למה תנועת כוכבי הלכת היתה זקוקה ל״הצלת התופעות״ על-ידי אאודכסוס?

1
done
by
מיין לפי

המודל האסטרונומי של פטולמאוס (או: תלמי, המאה ה-1) מסביר את תנועותיהן החריגות של כוכבי הלכת על ידי ההנחה שהם נעוצים בספרות משנה הנעוצות בספרות הראשיות [ספרה=sphere]. הנחה זו הובילה לתמונה אסטרונומית מאוד מאוד מסורבלת (אף אם די מדויקת מבחינת תחזיותיה) של ספרות בתוך ספרות בעלות כל מיני גדלים ותנועות שונים ומשונים. מהו האילוץ שגרם לתלמי לבנות את המודל באמצעות הנחת הספרות במקום לנסות להציע מודל מתמטי יותר פשוט דוגמת מה שהציע אאודכסוס בעבר (או קופרניקוס בעתיד)?

1
done
by
מיין לפי

מיהו ״המניע הבלתי מונע״?

1
done
by
מיין לפי

♞. מה מסמל אור השמש במשל המערה?

1
done
by
מיין לפי