Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

21. הפילוסוף הסקוטי דיוויד יוּם (המאה ה-18) טען שכל הידע שלנו על המציאות הוא תמיד אפוסטריורי, ולכן אין שום יכולת להגיע לכדי ידיעה של המציאות, דהיינו הכרת איזושהי חוקיות וסיבתיות הכרחית בטבע.

1
done
by
מיין לפי

22. בהמשך לשאלה הקודמת, מי מהפילוסופים שבהם דנו בקורס מנסה להשיב לטענה דומה לטענתו של יוּם?

1
done
by
מיין לפי

23. מה מסמל אור השמש במשל המערה?

1
done
by
מיין לפי

24. הפילוסוף הגרמני פרידריך ניטשה (המאה ה-19) טען שכל שהזיקה היחידה של תודעתנו למציאות היא או החוויה האיומה של חוסר מובן והעדר משמעות של העולם או לחוות את העולם דרך דימויים ולהתענג על תחושת היופי והסדר שהם כן יוצרים בריבוי בתודעתנו באופן סובייקטיבי – אלו הם שני האופנים היסודיים של החיים האנושיים נוכח המציאות (אפשר לבכות ואפשר לצחוק נוכח המציאות ככזו, אפשר לפחד ואפשר להתענג, אבל כך או כך הגדולה האנושית נמדדת לדעת ניטשה באומץ לקבל את זה ולאשר את החיים כך כפי שהם). ניטשה על כן תוקף את הרעיון הסוקרטי האומר שישנה אמת מושגית אובייקטיבית בעלת מובן ושיש שאפשר לנסות ולברר (ולו על דרך השלילה). ניטשה טוען שזוהי אשליה המבקשת מתוך חולשה לברוח מהחיים. אם נתאר את עמדת ניטשה במונחים הלקוחים ממשל המערה של אפלטון, איזה מהמשפטים הבאים הוא נכון?

1
done
by
מיין לפי

25. גרי וביל מתבוננים להם בגרביאל הגרביל. ביל הוא נשמה טהורה, הוא נצחי ובלי גיל, הוא ידע מהו גרביל אפף לפני שזמנו של גרביאל בעולמנו התחיל. אבל גרי אדם רגיל, הוא מתבונן בדבר ומבין: זה לא חתול, לא חליל, זה גם לא נראה כמו ישוב בגליל. כן, גרי אמנם לא דביל אבל הוא לומד על דברים רק באופן סביל. מי זה היווני האציל ששאל האם את ה-episteme של גרי אפשר להציל?

1
mood
by
מיין לפי

26. בלעם מתבונן באתון. הוא כבר קרא על חיה כזו בעיתון. ובגלל שבפקולטה עשה קורס חובה הוא יודע לומר שמדובר בחמור-הבית ממין נקבה. וחמור, הוא זוכר, לא צוהל, רק נוער. ביחס לסוס ראשו די גדול, השיער די דליל, וכשירצה לאכול, בתפריט המזון לא יופיע גרביל. ״כל הכבוד לבלעם, בחור די חכם, אך האם יתקדם בלימודי האתון?״ שואל עליו האדון אפלטון, וממשיך וקובע ״נוכל לומר שהוא באמת יודע רק כשתהיה בידיו _________״.

1
done
by
מיין לפי

27. הפילוסוף, המדינאי והמדען סר פרנסיס בייקון (המאה ה-17) שומר-החותם של המלך ג׳יימס הראשון ואחד מאבות המתודולוגיה המדעית המודרנית טען נחרצות: אסור לחוקר הטבע להניח שהסדר והחוקיות שמכתיבים את הדברים והופכים אותם למכלולים-קונקרטיים הנתונים לנו בניסיון! על כן, טוען בייקון, יש תמיד לנסות ולפרק את הדברים שוב ושוב לתכונותיהם השונות, ולחפש באמצעות תצפיות וניסויים קשרים בין תכונות שונות ותופעות שונות שעוד לא התנסנו בהם ולא עלו על דעתנו. נגד מי יוצא כאן בייקון?

1
done
by
מיין לפי

28. מיהו דמיורגס? מה קורה? (הוספה שלי כי זה לא נותן לעלות רק את השאלה)

1
done
by
מיין לפי

29. אני סבור שתורת היחסות הפרטית של אלברט איינשטיין היא נכונה. על פי אפלטון, איזה מהמשפטים הבאים הוא נכון.

1
done
by
מיין לפי

30. איך כינינו בקורס את ״הלוגוס״ אחריו מחפשים ההוגים היווניים מהקדם סוקרטיים ואילך?

1
done
by
מיין לפי