Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מהו הקשר בין דרגות של המצאה לחדשנות משבשת

1
done
by
מיין לפי

בכל שנה מושקים בישראל כ-3,000 מוצרים חדשים בתחום מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח הפרט ומוצרים לבית). מרבית ההשקות אינן מצטיינות בחדשנות מיוחדת ובעיקר מתמצות באריזות רעננות או בטעם נוסף למוצרים קיימים. למרות זאת, בין אלפי המוצרים החדשים מסתתרים גם מוצרים, שמאחוריהם עומד רעיון חדשני שעשוי לשנות את פני הקטגוריה. ברוב המקרים, בחודשים הראשונים להשקה המוצר החדש מושך תשומת לב, ואולם המבחן האמיתי מגיע לאחר שמסתיימים מבצעי ההחדרה לשוק והלקוחות עדיין מגלים עניין. לפי הערכות כ-75% מהמוצרים החדשים נעלמים מהמדפים לאחר כמה שנים. מדד ההשקות של TheMarker מבקש לבחון איזו השקה סיפקה את הסחורה וחוללה שינוי, ואילו מוצרים מצאו את דרכם למדפים האחוריים - או נעלמו כליל. השקת סדרת "המטבח הגלילי" של טבעול, המבוססת על מתכוניו של השף ארז קומרובסקי, זכתה לציון 80 מתוך 100 במדד הההשקות של TheMarker - שפותח על-ידי פרסי החדשנות הבינלאומיים "מוצר השנה" ומבוסס על נתוני נילסן ויפעת בקרת פרסום - המבקש לבחון לפי כמה פרמטרים (ראו מסגרת) את הצלחתו של מוצר חדש. סדרת "המטבח הגלילי" הושקה ביוני בדגש על מיצוב בריאותי וטבעי. קמפיין ההשקה התנהל תחת הסיסמה "להביא את החווייה הגלילית הביתה". בפרמטר הראשון - נתח השוק של המותג בתום תקופת ההשקה - זכתה הסדרה לציון של 15 נקודות מתוך 20 האפשריות, בשל נתח השוק הגבוה שהשיגה - 11.9% - ארבעה חודשים בלבד אחרי ההשקה. חמש נקודות הורדו לסדרה מאחר שלמרות נתח השוק הגבוה שלה - היא כמעט לא הצליחה להגדיל את נתח השוק הכולל של טבעול בקטגוריה. לפני ההשקה היה נתח של טבעול בקטגוריה 64%, ולאחריה עלה נתחה ל-65%. בפרמטר השני, שבוחן עד כמה תרמה השקת "המטבח הגלילי" להגדלת סך המכירות של הקטגוריה, זכתה הסדרה בניקוד המקסימלי, 20, משום שבתקופת ההשקה זינקו המכירות בקטגוריה ב-22%, לעומת התקופה הקודמת. בפרמטר השלישי, שיעור משקי הבית שהתנסו בסדרה החדשה, קיבלה "המטבח הגלילי" 15 נקודות מתוך 20. בהתחשב בעובדה שתדירות הרכישה בקטגוריית תחליפי הבשר היא נמוכה יחסית, שיעור המתנסים בסדרה לעומת מספר הצרכנים בקטגוריה - 25% - גבוה למדי. עם זאת, הציון הסופי לסדרה נפגע בגלל שיעור השינוי במכירות המתחרה, זוגלובק טבע. בפרמטר זה קיבלה הסדרה 10 נקודות בלבד, מכיוון שמכירות המתחרה דווקא רשמו עלייה מאז שהושקה - מ-23.6% ל-24.3%. יצוין כי לזוגלובק אין מוצר המתחרה ישירות בסדרה הגלילית, ואחת הסיבות לעלייה במכירותיה היא עלייה כללית במכירות הקטגוריה שהתרחשה בתקופה הנבדקת. מאז שהושקה, הסדרה הגלילית אמנם שימשה קטר שמשך את הקטגוריה, אך השקה מוצלחת נמדדת גם בהשפעתו של המוצר על מכירות המתחרה. במקרה זה המתחרה דווקא נהנה מההשקעה של טבעול. בשורה התחתונה, בטבעול יכולים להיות שבעי רצון מנתח המכירות הכספי שהשיגה הסדרה הגלילית החדשה, ואף מהגידול הכולל שנרשם בקטגוריה - למרות השקעה שיווקית ופרסומית נמוכה באופן יחסי. בזכות שיעור המתנסים בסדרה והגידול בסך המכירות בקטגוריה, הצליחה טבעול למשוך צרכנים חדשים למוצרים מסוג זה. עם זאת, הסדרה לא הביאה עדיין לניצול של מלוא הפוטנציאל שטמון בכלל צרכני הקטגוריה. בתוך כך, על-אף הגידול בקטגוריה, בטבעול עשויים לחוש אכזבה משום שנתח השוק של החברה לא גדל משמעותית בעקבות ההשקה. כעת האתגר של טבעול הוא למצוא את הדרך להגדיל את נתח השוק שלה על חשבון המתחרים. המסקנות שעולות אחרי קריאת כתבה זו הם: בחר את התשובה המתאימה ביותר.

1
done
by
מיין לפי

משך הזמן של מחזור חיי מוצר - משתנה בדר"כ, ומבדיל בין מוצרים המושפעים מהתפתחות טכנולוגית מהירה לבין מוצרים בהם השינויים הטכנולוגיים מיושמים אחת לכמה שנים. למוצרים עתירי טכנולוגיה מחזור חיי מוצר קצרים בדר"כ

1
done
by
מיין לפי

ברז מים המופעל ע"י חיישנים לפי האיור הבא: הינו דוגמה לחדשנות משבשת. בחר את התשובה הנכונה:

1
done
by
מיין לפי

האסטרטגיה להחדרת חדשנות, בדרגות שונות של המצאה, תורמת באופן ישיר ליצירת יתרון תחרותי בשוק מול המתחרים.

1
sentiment_very_satisfied
by
מיין לפי

התועלת של פיתוח אסטרטגיות החדשנות היא בעיקר

1
done
by
מיין לפי

בכתבה הבאה מופיעה התיאור של סוללה בעלת חיי מדף אינסופיים. בטכניון קיבלו 5 מיליון דולר לפיתוח סוללה בעלת "חיי מדף אינסופיים" הטכניון גייס סכום של 5 מיליון דולר מטעם קרן הלמזלי, לפיתוח סוללה חשמלית ידידותית לסביבה שחוסכת באנרגיה, המכונה "סוללת סיליקון-אוויר". המענק ישמש להקמת מערך אחסון אנרגיה ולפיתוח סוללות מתכלות עמידות. מדעני הפרויקט מאמינים כי תוך 3-4 שנים, ההספק של הסוללה יהיה פי 5 מסוללת הליתיום החזקה ביותר כיום. "המענק הושג בעיתוי מצוין", אומר פרופסור גידי גריידר, ראש תוכנית האנרגיה בטכניון. "שני פטנטים הנוגעים לסוללת הסיליקון-אוויר צפויים לקבל אישור בארה"ב. כעת חשוב ליצור אבות-טיפוס כדי להגן על הסוללה בהיבט של קניין רוחני, ולפתח אותה לקראת ייצור מסחרי". הסוללות החדשות מבטלות את הצורך בשימוש במתכות כבדות. "כך ניתן לייצר סוללות מתכלות וקלות יותר יחסית לסוללות קונבנציונליות. הסוללה הידידותית עמידה מאוד ליובש וללחות קיצוניים. יש לה קיבולת גבוהה וחיי מדף אינסופיים, פוטנציאלית", אומר פרופסור יאיר עין אלי, מהפקולטה להנדסת חומרים בטכניון, המוביל את הפרויקט. סוללות מתכת-אוויר (למשל סיליקון-אוויר) שונות מסוללות רגילות בכך שאין בהן קתודה. אם בסוללות רגילות ישנן 2 אלקטרודות כאשר אחת מהן היא חיובית והשנייה שלילית וישנו מחסום החוצץ בין השתיים, אז בסוללות מתכת-אוויר הקתודה היא למעשה החמצן שבא במגע עם החומר. תכונה זו מאפשרת חיסכון ניכר במשקל ובעלויות בסוללה. מערך אחסון האנרגיה יורכב מ-3 מעבדות נפרדות בהן יתקיים מחקר בתחום הסוללות, ובו ציוד שלא קיים כיום בישראל, כמו מערכת רב תכליתית לדיפרקציה של קרני X. "הטכניון יוכל להחזיר הביתה חוקרים ודוקטורנטים שלמדו באוניברסיטאות מובילות בחו"ל. זוהי מטרה מרכזית של תוכנית האנרגיה", אומר גריידר. סוללת הסיליקון-אוויר של הטכניון, אשר פותחה במהלך 3 השנים האחרונות, מבוססת על ננו-אבקת סיליקון ועל חמצן אטמוספרי. לדברי המדענים, למחקר השלכות עתידיות בתחומי התחבורה, הבריאות והאלקטרוניקה, כמו גם ביישומים צבאיים. "אנחנו מנסים ליצור סוללות שיחזיקו מעמד חודשים לפני שיהיה צורך להחליפן", אומר פרופסור עין אלי. "והחלום הוא שהן יהיו גם נטענות. אנחנו נמצאים במירוץ אל סוללת העתיד - האם תהיה זו סוללת מתכת-אוויר, סוללת ליתיום או סוללת סיליקון-אוויר. אני מאמין שלסיליקון יתרונות משמעותיים בהיבטים של סביבה, עלות ובטיחות. ליתיום, לדוגמה, הוא חומר נפיץ ורגיש לסביבה". האם הסוללה המתוארת בכתבה היא דוגמה לחדשנות מפריעה?

1
done
by
מיין לפי