Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

כאשר נציג גירוי ויזואלי בפני אדם השוכב במכשיר הדמייה מוחית, סביר להניח שנראה פעילות בולטת ב:

1
done
תשובה 2 היא הנכונה, ומתייחסת לאונת העורף (occipital lobe) הממוקמת בצד האחורי של הראש ואחראית על עיבוד קלט חזותי ממערכת הראיה. מסיח 1, מתייחס לאונת הרקה (temporal lobe), אשר נמצאת מתחת לחריץ הצדי ובצד כל אחת מן ההמיספרות המוחיות. היא מכילה את קליפת השמיעה העיקרית. באונת הרקה נמצא אזור ורניקה על שם קרל ורניקה, אשר גילה כי מטופלים שנפגעו באזור זה סבלו משיבושים בהבנת שפה. כמו כן, באונה זו מתבצע עיבוד מתקדם של מידע חזותי, המאפשר לזהות גירויים מורכבים, למשל פנים. מסיח 3, מתייחס לאונת הקדקוד (partial lobe), אשר ממוקמת מאחורי המענית המרכזית ואחראית על תחושות של מגע, כאב וחום. ומסיח 4, מתייחס לאונת המצח (frontal lobe), אשר ממוקמת מעל החריץ הצדי ולפני המענית המרכזית. מעורבת בבקרת תנועה ובפעילויות קוגניטיביות כמו תכנון, קבלת החלטות והצבת יעדים. כוללת בין היתר את אזור ברוקה.
by
מיין לפי

מה מהבאים נכון לגבי דפולריזציה?

1
done
תהליך דפולריזציה מתרחש כאשר עוברים את סף הגירוי (Threshold of Excitation), תעלות יוני Na+ נפתחות והנתרן זורם פנימה, ולכן מסיח 1 אינו נכון. חדירת יוני הנתרן הטעונים חיובית גורמת להקטנת המתח החשמלי, המכונה דפולריזציה (Depolarization), ולכן מסיח 4 אינו נכון, שכן, הוא מתייחס למצב פוטנציאל מנוחה, בו הנוזל שבתוך הנוירון נמצא במתח חשמלי שלילי יותר מהנוזל שמחוץ לו. תעלות יוני האשלגן רגישות פחות מאלו של הנתרן ולכן נפתחות מעט מאוחר יותר, ולכן מסיח 2 אינו נכון. בשלב זה ננעלות תעלות הנתרן, ונפתחות תעלות אשלגן, עד ליציאת יוני אשלגן מחוץ לתא ונוצר שוב פוטנציאל מנוחה
by
מיין לפי

באיזה אופן עוטף המיילין (myelin) את האקסון?

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. המיילין עוטף את התא באופן לא רציף, כניסת יוני נתרן לתא מתאפשרת במרווחים קטנטנים הנקראים מרווחי הראנווייה (nodes of Ranvier), בהם האקסון חשוף ממיילין. בין המרווחים ישנה דעיכה של המתח, אך הוא נשאר כל העת מעל לסף הגירוי, וכך גורם לפתיחת תעלות תלויות מתח עם ההגעה למרווחים. הולכה זאת נקראת הולכה בקפיצות (Saltatory Conduction).
by
מיין לפי

כיצד מתבצעת הולכה סינפטית?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. הולכה סינפטית מתחילה כאשר פוטנציאל הפעולה יוצר דה-פולריזציה בכפתור הסופי, כתוצאה מכך נפתחות תעלות סידן, וסידן פורץ לקצה האקסון. בעקבות כך, שלפוחיות סינפטיות נצמדות לממברנת הכפתור הסופי, וכאשר מתמזגות איתה, נפתחות ונוירוטרנסמיטרים מופרשים אל המרווח הסינפטי, ושם נקשרים לקולטנים, ומשמשים כמעוררים או כמעכבים. מסיח 1 אינו נכון, כיוון שלא מתאפשרת הולכה חשמלית בין ממברנות הנוירונים מפאת המרווח הסינפטי שביניהן, מסיח 2 לא נכון, כיוון שתהליך זה אינו מתרחש, ומסיח 4 אינו נכון, כיוון שפתיחת תעלות הסידן נגרמת כתוצאה מדה-פולריזציה, ההיפרפולריזציה הינה תהליך אשר מתרחש לאחר מכן, אך הוא לא הסיבה להולכה הסינפטית.
by
מיין לפי

גדי אכל מלפפון חמוץ מקופסת שימורים אשר התקלקלה, לאיזה נוירוטרנסמיטר עשויה להיות קשורה פתולוגיה אשר תתפתח אצלו?

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. בוטולינום (Botulinum Toxin) הינו חומר המיוצר על-ידי חיידק המתפתח בקופסאות שימורי מזון שהתקלקלו. החומר מדכא הפרשת אצטילכולין ועשוי לגרום למוות על ידי שיתוק העצבים המשמשים בנשימה. בכמויות זעירות ביותר, יכול הרעלן להחליש את פעילותם של שרירים הסובלים מפעילות יתר, ועל כן נעשה בו כיום שימוש ברפואה.
by
מיין לפי

החוקר הנודע אלכסיי ביקש לחקור את השפעת הפלסבו של דיקור סיני בהשפעתו על כאב, באיזה חומר סביר להניח שישתמש לצורך המחקר שלו?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. התרופה נלוקסון (naloxone) חוסמת את דרכם של אנדורפינים מלהתקשר לקולטנים. כך, כל גירוי המשחרר אנדורפינים ומפחית כאב מפסיק להיות יעיל בנוכחות נלוקסון. חוקרים משתמשים בנלוקסון על מנת לבחון את ההשערה ששחרור אנדורפינים הוא הבסיס לפעולתם של תרופות פלסבו ודיקור סיני. ניקוטין, מסיח 1, מגרה קולטנים ניקוטיניים של אצטילכולין, קורארה, מסיח 2, הינו רעל אשר חוסם קולטנים ניקוטיניים, ופלוקסטין, מסיח 3, המוכר כפרוזק, משפיע על קליטה חוזרת של סרוטונין, ובכך מאריך את פעילותו.
by
מיין לפי

בזמן שטייל שלמה ביער, הבחין בחיית טרף. כתוצאה מכך, סביר כי:

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. הפחתה בפעילות מערכת העיכול הינה תגובה למצב של "לחימה מנוסה", המתווכת על ידי המערכת הסימפתטית. מסיחים 1, 3, 4 מתארים את ההיפך מהמתרחש בזמן "לחימה מנוסה", כאשר יותר דם זורם מהאיברים הפנימיים לכיוון השרירים, האישונים מתרחבים, וקצב הלב עולה.
by
מיין לפי

איזו פעילות קשורה באופן דומיננטי לתפקוד מוח הביניים (Diencephalon)?

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. במוח הביניים נמצאים התלמוס וההיפותלמוס. ההיפותלמוס מעורב בהתנהגות מוטיבציונית כגון ויסות מעגל שינה-עירות, תיאבון, וויסות חום, כמו כן מפקח על הפרשת הורמונים מבלוטת יותרת המוח. מסיח 2, שליטה על שיווי המשקל, נעשית בתיווך המוחון (cerebellum). מסיח 3, תנועות עיניים ורפלקסים, נעשות בתיווך הטקטום אשר במוח האמצעי (midbrain), ומסיח 4, בקרה רגשית, נעשית בתיווך האמיגדלה.
by
מיין לפי

אילו מבנים מוחיים נכללים בגזע המוח?

1
done
כיוון שהיא התשובה היחידה שמתארת נכונה את המבנים הנכללים בגזע המוח. הצרבלום הוא איברון נפרד במוח ואינו נחשב כחלק מגזע המוח, התלמוס וההיפותלמוס נמצאים בדיאנצפלון, וההיפוקמפוס והאמיגדלה, חלקים מהמערכת הלימבית, נמצאים בקורטקס הצרברלי (cereral cortex).
by
מיין לפי

באיזו אונה נמצאים הקורטקס האודיטורי הראשוני והאסוציאטיבי?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. איזורי עיבוד הקלט האודיטורי, הן האיזור הראשוני והן האיזור המשני (אסוציאטיבי) נמצאים שניהם באונות הטמפורליות, על כן תשובה 3 נכונה.
by
מיין לפי