Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מה מהבאים נכון לגבי רזולוציה בזמן ובמרחב של ה- E.E.G) Electroencephalography)?

1
sentiment_very_satisfied
תשובה 2 היא נכונה. בדיקת EEG מתבצעת באמצעות אלקטרודות המחוברות לגולגולת ומאפשרת מדידת סיגנלים חשמליים מאזורים גלובליים במוח. גרף התנודות החשמליות המתקבל מעיד על שינויים בגלי המוח במצבי תודעה שונים, בעירות ובשינה. תנודות הגרף מספקות מידע על עוצמת הסיגנל ועל תדירותו. חסרונה המרכזי של השיטה הוא הרזולוציה הנמוכה במרחב הנובעת מכך שלא ניתן לבודד פעילות אזורים מוחיים שונים. בשל כך, הגרף עלול לכלול "רעש" כתוצאה מהשפעות הדדיות של פעילות מוחית באזורים שונים.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי

ליאור סובל מתסמונת פאזת השינה הדחויה (Delayed sleep-phase syndrome). איזה מהבאים סביר ביותר לגבי ליאור?

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. תסמונת פאזת השינה הדחויה (Delayed sleep-phase syndrome) מתבטאת בשעון ביולוגי עם תזמון מאוחר מהרגיל. אנשים הסובלים מתסמונת זו נוטים להירדם בשעות מאוחרות מהמקובל בחברה וכן להתעורר מאוחר יותר. כלומר, הם מאופיינים במחזוריות סדירה וקבועה כמו מי שלא סובל מתופעה זו, אך בשעות שונות. הגורם לשוני במחזור היממה בשעון הביולוגי הוא גנטי ומתבטא בתגובה מאוחרת של הגוף להחשכה ולהופעה של אור. המלטונין (melatonin) הוא הורמון מרכזי בתהליך ההרדמות אשר מופרש באופן מוגבר בשעות הלילה והפרשתו פוחתת על ידי גירוי של אור. הפרשתו המוגברת בשעות הערב מהווה גורם מרכזי בהירדמות. על כן, סביר שאצל ליאור, אשר נרדם מאוחר מהרגיל, ההפרשה המוגברת מתרחשת מאוחר, תשובה 2. מסיח 1 אינו נכון, מכיוון שירידה ברמה של המלטונין בזמן מוקדם מהנחוץ צפויה לגרום ליקיצה מוקדמת מהרגיל, שאינה מאפיינת את פאזת השינה הדחויה. מסיחים 3 ו-4 אינם נכונים, משום שפאזת השינה הדחויה מאופיינת בהפרעה בתזמון מחזור השינה, אך לא בעייפות מוגברת או קושי להירדם שהיו צפויים בעקבות שחרור מלטונין מוגבר או מופחת.
by
מיין לפי

במהלך ניסוי, נבדקים הלכו לישון ובמהלך הלילה הושמעו קולות רמים. כל הנבדקים התעוררו מלבד רמי. באיזה שלב בשינה סביר ביותר שהוא נמצא?

1
done
× תשובה 2 היא הנכונה. מחזור השינה מורכב מחמישה שלבים במהלכם משתנים מאפייני השינה, כמו מידת עומק השינה והרגישות לגירויים חיצוניים. השלבים השלישי והרביעי בשינה מכונים שנת גלים איטיים (Slow-wave sleep). זהו מצב השינה העמוקה ביותר ובעל הרגישות הנמוכה ביותר לגירויים חיצוניים. לפיכך, הסבירות הנמוכה ביותר להתעורר בשל קולות רמים קיימת בשלבים אלה ותשובה 2 נכונה. השלב הראשון בשינה מהווה מעבר מעוררות לשינה, במהלכו יש אובדן חלקי בלבד של המודעות לסביבה ובשלב השני המודעות לסביבה החיצונית נעלמת ופעילות השרירים יורדת, אך זוהי עדיין שינה קלה, ממנה קל יחסית להתעורר ולכן מסיח 1 ו-4 אינם נכונים. גם מסיח 3 אינו נכון, שכן השלב החמישי מכונה שנת (REM (Rapid Eye Movements בו מתרחשת מרבית החלימה בשינה. השינה בשלב זה פחות עמוקה בהשוואה לשלבים השלישי והרביעי.
by
מיין לפי

מהו תפקידו של האדרנלין בעת תגובת דחק (stress) פיזיולוגית?

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. במסגרת תגובת לחץ פיזיולוגית הגוף משחרר אדרנלין שתפקידו לאותת למערכת הדחק (Stress) לבצע את הפעולות הייחודיות לה. האדרנלין עצמו אינו אחראי לפעילויות הספציפיות אלא לעירורם של האיברים הרלוונטיים לביצוע הפעולות הנחוצות, תשובה 1. פיזור תאי דם אדומים לסיוע במקרה של פציעה מתבצע על ידי הטחול, מסיח 2. האצה של אספקת החמצן בגוף וקצב דפיקות הלב הינן חלק מתגובת 'הילחם או ברח' המתרחשת בעת דחק ומתעוררת על ידי המערכת הסימפתטית, מסיח 3. הגברת הקשב לגירויים חיצוניים אינה מאפיין של תגובה פיזיולוגית לדחק, מסיח 4.
by
מיין לפי

מה מהבאים אינו נכון על פי תיאוריית ג'יימס לאנג (James Lange) בנוגע לפיזיולוגיה של הרגש?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. על פי תיאוריית ג'יימס לאנג (James-Lange theory of emotion) תהליך התפתחות הרגש כולל שלושה שלבים- ראשית, אנו תופסים את הסיטואציה, כלומר מתרחשים תהליכי תפיסה; בעקבותיהם, נוצרת עוררות פיזיולוגית, אותה אנו מפרשים כרגש הרלוונטי. כלומר, עוררות פיזיולוגית מתרחשת לאחר קיומם של תהליכי תפיסה, ולכן הטענה בתשובה 3 אינה נכונה. כאמור, תהליכי תפיסה מתרחשים בשלב הראשון ועל כן הם קודמים הן להתעוררות רגש, מסיח 1, והן לעוררות פיזיולוגית, מסיח 4. כמו כן, עוררות פיזיולוגית מתרחשת לפני הפרשנות אשר מובילה לרגש, מסיח 2.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי

אילו מהשיטות הבאות קשורות בצריכת גלוקוז?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. PET (טופוגרפיה של פליטת פוזיטרונים) הינה טכניקת הדמיה רדיואקטיבית המודדת פעילות מוחית באמצעות מדידה של צריכת הגלוקוז באזורים השונים במוח, לכן תשובה 4 נכונה. במהלך הבדיקה, סוכר עם סימון רדיואקטיבי מוזרק לדם והסורק האלקטרוני יכול לזהות את החלקיקים המשתחררים בעת פירוק הסוכר בדם. השיטות המתוארות בשאר המסיחים אינן נסמכות על צריכת גלוקוז במוח: (fMRI (Funtional MRI מבוסס על התכונות המגנטיות של ההמוגלובין, CT (טופוגרפיה ממוחשבת) מבוצע באמצעות קרני רנטגן וצביעת רקמות הינה שיטה לחקירת התאים באמצעות צביעתם.
by
מיין לפי

מה מהבאים אינו נכון לגבי שיטת ההדמיה MRI?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. MRI (הדמיית תהודה מגנטית) היא שיטת הדמיה עם רזולוציה גבוהה יותר בהשוואה לבדיקת ה-CT ולכן תשובה 3 מתארת מאפיין שאינו נכון לגבי MRI והיא התשובה הנכונה. ב-MRI נוצר שדה מגנטי חזק, מסיח 2, שמודד את כיוון הפרוטונים במוח, מסיח 4, והשונות בתנועתם מאפשרת הבחנה בין חומר אפור, חומר לבן והחללים הוונטרליים, מסיח 1.
by
מיין לפי

שיטת סימון קדומני (anterograde labeling):

1
done
× תשובה 1 היא הנכונה. טרייסינג (Tracing) היא שיטה לצביעת רקמות החושפת מסלולים של תאי עצב וניתן לבצע אותה בשני כיוונים. שיטת סימון קדומני (anterograde labeling) עוקבת אחר התנועה מגוף התא לכפתורים הסופיים, תשובה 1. מסיח 2 אינו נכון, משום שהוא מתאר את מסלול התנועה ההפוך, הנמדד באמצעות שיטת סימון אחורני (retrograde labeling). מסיח 3 אינו נכון, משום שהוא מתאר את שיטת ה-TMS. מסיח 4 אינו נכון מכיוון שהוא מתאר שיטת צביעת רקמות אחרת, הנקראת גולג'י (Golgi).
by
מיין לפי

חסרונה הבולט של שיטת מדידת התא הבודד (Single Cell Recording) הוא:

1
done
× תשובה 2 היא הנכונה. שיטת מדידת התא הבודד (Single Cell Recording) מאפשרת מדידת פעילות חשמלית של נוירון בודד באמצעות החדרת אלקטרודה המודדת את פעילותו. במילים אחרות, היא מודדת פעילות באזור ממוקד ומכאן שאינה מספקת מידע על פעילות המוח כולו וזהו חסרונה הבולט, תשובה 2. שיטה זו מספקת מידע ברזולוציה הן של זמן (תדירות פוטנציאל הפעולה) והן של מרחב (אזור ממוקד) ולכן מסיח 1 אינו נכון. חוסר היכולת להבחין בין אזורים לבנים ואפורים מאפיין שיטות מדידה המתייחסות למוח כולו ומהווה חסרון דווקא של CT ולכן גם מסיח 3 אינו נכון. לבסוף, שיטה זו מתמקדת בתא בודד ואינה מושפעת מפעילות מוחית באזורים שונים במוח ולכן גם מסיח 4 אינו נכון.
by
מיין לפי

מה לא ניתן ללמוד מדוקטרינת האנרגיות העצביות המיוחדות (specific nerve energies doctrine)?

1
done
× תשובה 3 היא הנכונה. לפי דוקטרינת האנרגיות העצביות המיוחדות (specific nerve energies doctrine) של יוהאנס מילר, כל העצבים מוליכים שדרים זהים, אך כיוון שהם עוברים בערוצים שונים, אנו תופסים אותם באופנים שונים. תשובה 3 עוסק ביכולתו של העצב לשגר פקודות כתכונה שמקורה ברקמה עצמה ולא במוח. מסקנה זו אינה נובעת מן הדוקטרינה, ומקורה דווקא בתגליתו של גלוואני, בעת גירוי עצב חשמלי בשריר המנותק מהגוף ולכן זהו המסיח הנכון. שאר המסיחים מתארים נכונה את הנובע מן הדוקטרינה: מסיח 4 עוסק בכך שהשדרים החשמליים הינם זהים ביסודם. מסיח 1 עוסק בכך שתחושות שונות יכולות להתקבל משדרים זהים אלו, כשהם עוברים בערוצים שונים (ריח וטעם). חלוקת המוח לאזורים בעלי תפקידים שונים נגזרת גם היא מן הדוקטרינה ולכן גם מסיח 2 אינו נכון.
נערך לפני 3 שנים
by
מיין לפי