Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

מה ההבדל בין חומר אפור לחומר לבן?

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. חומר לבן (white matter) מכיל בעיקר את האקסונים. מקור השם הוא בצבעה של מעטפת מיילין, העוטפת רבים מהתאים, לכן תשובה 2 נכונה
by
מיין לפי

מה מהבאים הכי פחות סביר שיעורר פעילות בהיפותלמוס?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. ההיפותלמוס הוא אזור במוח האחראי על הומיאוסטזיס, כלומר שמירה על סביבה פנימית קבועה. במסגרת זו הוא אחראי על ויסות חום, שמירת כמות מים קבועה, ועל רעב, כלומר איזון כמות האנרגיה הנכנסת לגוף. כמו כן, יש בו מרכז נשימה המאותת כאשר חסר לגוף חמצן ועולה ריכוז ה-CO2. תשובה 3 אינה קשורה לאף אחת מהפעילויות המתבצעות לשם שמירה על סביבה פנימית קבועה ולכן היא התשובה הנכונה.
by
מיין לפי

במוח עכבר, נוירון א' משחרר נוירוטרנסמיטר מסוים הנקלט ברצפטורים של נוירון ב'. כאשר דני החוקר מזריק אנזים המפרק מהר יותר את הנוירוטרנסמיטר, נרשמת עלייה בפעילות נוירון ב'. סביר שנוירון א' משחרר:

1
done
היא הנכונה המנגנון המתואר הוא של אינהיביציה, כלומר, נוירון א' מעכב את פעילות נוירון ב'. מסיבה זו, אנזים המפרק את הנוירוטרנסמיטר (שבמקור אמור לעכב) מביא לעלייה בפעילות נוירון ב'. הנוירוטרנסמיטר המעכב הנפוץ במוח הוא גאבא, ולכן תשובה 2 נכונה. גלוטמט, אצטילכולין וסרוטונין הינם נוירוטרנסמיטרים מעוררים, על כן מסיחים אלו אינם נכונים
by
מיין לפי

בעת טיול חוויתי באמסטרדם השתמש רוני בסם מסוים, במספר מסיבות באותו השבוע. בפעם הבאה שהשתמש בסם, לאחר שבוע, הוא חווה השפעה גדולה יותר למרות שלא שינה את המינון הקבוע בו השתמש. תופעה זו מכונה:

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. סנסיטיזציה משמעה שרגישות הגוף עולה, וכך בעת מתן אותו מינון של סם, השפעתו גדלה, ולכן תשובה 2 נכונה. עמידות משמעה שישנה ירידה בהשפעת הסם לאורך זמן, כך שדרושה כמות גדולה יותר של סם על מנת להגיע לאותו האפקט, על כן מסיח 1 אינו נכון. המושג תסמיני גמילה מתייחס לכך שעקב עמידות לסם, בעת הפסקת נטילת הסם מופיעים תסמינים הפוכים להשפעתו, לכן מסיח 3 אינו נכון. גם מסיח 4 אינו נכון, שכן אפקט פלסבו מתאר הופעת תסמינים פיזיולוגיים ללא נטילת הסם עצמו, אלא רק מתוך אמונה בכך.
by
מיין לפי

דינה פנתה למעבדה לחקר השינה כדי למצוא מזור לבעייתה. דינה סובלת מהתקפי שנת REM פתאומיים ובלתי צפויים. התקפים אלו תופסים אותה בעת פעילותה ביום יום, והם מסוכנים עבורה. האבחנה שתינתן לדינה היא של:

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. נרקולפסיה היא תסמונת בעלת יסוד גנטי, והלוקים בה נכנסים לשנת REM בלתי צפויה, אשר עשויה לקרות בכל שעות היממה. הטיפול במחלה זו הוא מגוון, ויכול לכלול תרופות ממריצות כגון ריטלין. לכן תשובה 4 נכונה.
by
מיין לפי

מה מהבאים אינו מאפיין שנת REM?

1
done
תשובה 4 היא התשובה הנכונה. השלב החמישי בשינה מכונה שנת REM, במסגרתו עולה הפעילות החשמלית במוח, מוגברים קצב הלב והפעילו המטבולית וכן שרירי השלד והצוואר הינם משותקים על מנת למנוע מהאדם "לפעול" את אשר הוא חולם. עם זאת, שנת REM נמשכת כ-10 דקות, והיא חלק מסבב שינה אשר מכיל שלבי שינה נוספים ונמשך כולו 90 דקות, על כן תשובה 4 אינה מתארת נכונה מאפיין של שנת REM.
by
מיין לפי

מה מהבאים נכון לגבי תיאוריית שני הגורמים של שכטר וזינגר (Schachter–Singer theory)?

1
done
תשובה 1 היא התשובה הנכונה. לפי תיאוריית שני הגורמים, חווית הרגש היא תוצאה משותפת של עוררות פיזיולוגית והערכה קוגניטיבית. העוררות עצמה היא כללית ובלתי מובחנת, והפרשנות הקוגניטיבית שאנו נותנים לה קובעת את הרגש שנחווה. רק תשובה 1 מתארת מצב כזה.
by
מיין לפי

חנן הנרקומן צורך באופן קבוע אמפטמינים (amphetamines), אותם הוא קונה אחת לשבוע מקלוד הסוחר. קלוד, לעומתו, מעדיף להשתמש בברביטורטים (barbiturates) כאשר בא לו קצת להשתחרר. מה מהבאים נכון?

1
done
תשובה 2 היא הנכונה. אמפטמינים נחשבים לסם מקבוצת המעוררים, משום שהם גורמים לפעילות מוגברת ולאופוריה. לקבוצה זו משתייכים גם מטא-אמפטמינים וקוקאין, והם פועלים בצורה של הגברת כמות הנוירוטרנסמיטר במוח. ברביטורטים נחשבים לסמים מדכאים, מאחר שהם נוטים להאט את הפעילות המנטאלית והפיזית על ידי עיכוב העברת סיגנלים. לקבוצה זו משתייך גם האלכוהול. על כן, תשובה 2 נכונה.
by
מיין לפי

מרווח הבטיחות של עקומת מינון-תגובה (Dose-response curve) מחושב כ:

1
sentiment_very_satisfied
תשובה 3 היא הנכונה. עקומת מינון-תגובה (Dose-response curve) נותנת מידע על מידת האפקטיביות של השפעת סם על ידי תיאור ההשפעה של החומר כפונקציה של הכמות הניתנת. מרווח הבטיחות של עקומת מינון-תגובה מחושב כרווח שבין עקומת התגובות החיוביות לסם ועקומת התגובות השליליות לסם, כאשר תרופה רצויה היא כזו שבין עקומות אלו ישנו רווח גדול, תשובה 3. מסיחים 1 ו-2 אינם נכונים משום שהם עוסקים בקשר שבין מינון הסם והשפעתו. מסיח 1 מנסה לתאר מהי עקומת מינון-תגובה (אם כי אינו עושה זאת במדויק, משום שעקומת מינון-תגובה מתארת את הקשר בין המינון להשפעה ולא את הפער ביניהם). מסיח 2 עוסק גם הוא במינון הגורם לתגובה השלילית ולא בעקומות המתארות את התגובות עצמן. מסיח 4 אינו נכון משום שהחישוב המתואר בו אינו נכון- מרווח הבטיחות הוא הפער בין עקומת התגובות החיוביות והשליליות ואינו מחושב על ידי חלוקת סכומי התגובות זה בזה.
by
מיין לפי

כיצד פועל ה- E.R.P) Evoked Response Potential)?

1
done
תשובה 4 היא הנכונה. בבדיקה זו מייצרים גירוי מספר רב של פעמים ומודדים את התגובה באמצעות ה- EEG. המיצוע, חישוב ממוצע המדידות, מאפשר לנקות את "הרעש" של הפעילות המוחית שאינה נובעת מהשפעת הגירוי, ולבודד את הגל המאפיין את החשיפה לגירוי המסוים. מסיח 1 מתייחס לבדיקת CT, מסיח 2 ל-TMS, ומסיח 3 למדידת תא בודד (Single Cell Recording).
by
מיין לפי