Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

אלעד נטל סם במהלך מסיבה ולאחר מכן חווה הזיות. לא סביר שאלעד נטל:

1
done
שובה 2 היא הנכונה. השאלה עוסקת בסם שנטילתו אינה גורמת להזיות. רוהיפנול (rohypnol) הינו שמו של סם חדש המוכר כ"סם אונס", מקבוצת המדכאים. השפעתם המרכזית של סמים מקבוצה זו היא האטת הפעילות המנטאלית והפיזית אך הם אינם גורמים להזיות. לעומתו, LSD, אמפטמינים וחשיש, מסיחים 1, 3 ו-4, משתייכים לקבוצת הסמים ההזייתיים, מעוררים וקנאביס (בהתאמה), שהשימוש בהם מלווה לעיתים קרובות בהזיות.
by
מיין לפי

מה מהבאים מהווה אלמנט מרכזי בפעולת הסמים המדכאים?

1
done
× תשובה 3 היא הנכונה. סמים מדכאים הנם חומרים אשר מדכאים ומאטים את הפעילות המנטלית והפיזית של הגוף, באמצעות עיכוב או הפחתה של העברת דחפים עצביים במערכת העצבים המרכזית. פעולתם של סמים אלו מושגת בחלקה באמצעות הגברת פעילותו של הנוירוטרנסמיטור GABA, המתפקד כמעכב של פעילות עצבית, תשובה 3. מסיחים 1 ו-2 מתארים נכונה פעילויות של נוירוטרנסמיטרים אחרים (אצטילכולין ממריץ ואנדורפינים מרגיעים), אך השפעת סמים מדכאים אינה נסמכת על השפעה עליהם ולכן אינם נכונים. מסיח 4 מתאר נכונה את התגובה לנטילת סמים מדכאים אך המתואר בו הינו תוצר של השפעת הסמים ולא מאפיין את אופן הפעולה שלהם.
by
מיין לפי

ההבדל המרכזי בין אגוניסט לאנטגוניסט הוא:

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. רוב הסמים המשפיעים על ההתנהגות עושים זאת באמצעות השפעה על הפעילות הסינפטית. אפשר לחלק את הסמים ל-2 סוגים מבחינת סוג ההשפעה: אנטגוניסטיים (Antagonists) ואגוניסטיים (Agonists). אנטגוניסט הוא סוג של סם החוסם את האפקטים של הפעילות הבתר-סינפטית ולכן מחליש את הפעילות במסלול העצבי. אגוניסט לעומתו הוא סוג של סם המעודד את האפקטים של הפעילות הבתר-סינפטית ולכן מעצים את הפעילות במסלול העצבי, תשובה 3. מסיח 1 מתאר אמנם הבדל נכון בין אגוניסט לאנטגוניסט, אך עוסק במקרה פרטי של השפעת הסם על הקולטנים הבתר-סינפטיים ואינו מהווה הבדל כללי בין אגוניסט לאנטגוניסט אשר עשויים להשפיע על הפעילות הסינפטית בשלבים שונים ובדרכים שונות. כאמור, גם אגוניסט וגם אנטגוניסט יכולים להשפיע הן בשלב ייצור והן בשלב האגירה והפליטה של נוירוטרנסמיטרים ולכן מסיח 2 אינו נכון. ההבדל ביניהם יהיה באופן ההשפעה בכל שלב, ולא בסוגי השלבים בהם הם משפיעים. אגוניסט ואנטגוניסט שניהם סוגים של סמים (בעלי השפעות שונות) ולכן מסיח 4 אינו נכון גם הוא.
by
מיין לפי

לאחר כחודשיים של נטילת תרופה נגד חרדה והטבה במצב, חלה נסיגה וחרדת המטופל החמירה שוב. איזו מהתופעות הבאות מהווה את ההסבר הסביר ביותר להתדרדרות?

1
done
תשובה 1 היא הנכונה. המונח עמידות (Tolerance) מתאר מצב בו לאורך זמן, לאחר מתן חוזר, הגוף מפתח עמידות שמשמעה ירידה בהשפעת הסם. לכן, מצב זה יכול להסביר את ההחמרה המחודשת במידת החרדה, תשובה 1 המונח סנסיטיזציה (Sensitization) מתאר מצב בו לאחר מתן חוזר של הסם מספר רב של פעמים, רגישות הגוף עולה והשפעת הסם יעילה וחזקה יותר. התרחשות זו צפויה להוביל להטבה בחרדה ולא להחמרתה ולכן מסיח 2 אינו נכון. שימוש לרעה בחומר (Substance Abuse) מתאר מצב של תלות כרונית בחומרים ממכרים המביאה לפגיעה בבריאות, בתפקוד בעבודה בחיים האישיים. עם זאת, לא מדובר בהחמרה בתופעה שבגינה נעשה שימוש בתרופה ולכן גם מסיח 3 אינו נכון. אפקט פלסבו (Placebo) מתאר מצב בו נטילת חומר שאין לו שום השפעה פיזיולוגית על הגוף, גורמת לתופעות פיזיולוגיות כתוצאה מהאמונה של מקבל התרופה ביחס למידת ההשפעה הצפויה של התרופה. מאחר ובמקרה המתואר המטופל נטל כדורים נגד חרדה (ולא חומר ללא השפעה פיזיולוגית), מסיח 4 נפסל גם הוא.
by
מיין לפי