Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

להלן נתונים על מערכת הבנקאות במשק בשנת 2009: בסיס הכסף-12,000₪. ידוע שיחס הרזרבה הדרוש כנגד פיקדונות עו"ש הוא 0.4.כמו כן נתון שפיקדונות העו"ש של הציבור גדולות פי 5 מהמזומן שבידיו. כעת החליט הבנק המרכזי לשנות את יחס הרזרבה ל-0.25 וכמו כן ידוע שהציבור שינה את טעמו והוא רוצה שפיקדונות העו"ש שלו יהיו גדלות פי 7 מהמזומן שבידיו. בכדי לשמור שכמות הכסף במשק לא תשתנה צריך הבנק המרכזי:

1
done
by
מיין לפי

נתון כי הציבור מחזיק 20 ש"ח במזומן על כל 100 ש"ח בחשבון העו"ש. יחס הרזרבה החוקי הקיים על פיקדונות עו"ש הוא 25%. כמו כן נתון כי כיום כמות הכסף במשק היא 1,200 ש"ח. בעקבות החלת ריבית חיובית על יתרת העו"ש שינה הציבור את העדפתו והוא מעוניין להחזיק רק 10 ש"ח במזומן על כל 80 ש"ח בעו"ש. בכדי לשמור על כמות הכסף הבנק המרכזי יידרש לבצע עירוי חיצוני שלילי של כ -

1
done
by
מיין לפי

במערכת הבנקאות של המשק חלו שלושה שינויים במקביל: 1. הבנק המרכזי קנה אג"ח מהציבור בסכום של X. 2. הציבור הגדיל את כמות המזומן שהוא מחזיק בכיסו ב-X. 3. הבנק המרכזי הקטין את יחס הרזרבה המינימאלי. כתוצאה משלושת השינויים הנ"ל ניתן להסיק כי:

1
done
by
מיין לפי

ידוע כי יחס הרזרבה הנדרש כנגד פיקדונות העו"ש הוא 40% ויחס הרזרבה הנדרש כנגד פז"ק הוא 10% והבנקים שומרים תמיד על הרזרבה הנדרשת. הציבור נוהג להחזיק תמיד פיקדון עו"ש פי 5 מהמזומן שבידו. כמו כן הציבור שומר על יחס קבוע בין עו"ש לפז"ק של 5 (עו"ש גדול פי 5). במצב המוצא, כמות המזומן בידי הציבור היא 480 ש"ח. עתה נתון כי הבנק המרכזי קונה אג"ח מהציבור בסכום של 474 ש"ח. וכן הציבור מקטין את רמת המזומן בכיסו כך שהיחס בין עו"ש למזומן גדל ל- 8. כתוצאה מהשינויים:

1
done
by
מיין לפי

בבנק שלושה סוגי פיקדונות (בסוגריים מופיע יחס הרזרבה החוקי בגין כל פיקדון) : פיקדון עו"ש (R=25%) פיקדון לזמן קצוב (R=10%) ופיקדון צמוד דולר (R=15%). כמו כן ידוע כי הציבור מחזיק יחס קבוע של 20% בין המזומן שבידיו (מב"צ) לפיקדונות העו"ש, יחס קבוע של 10% בין המב"צ לפיקדון לזמן קצוב ויחס קבוע של 10% בין המב"צ לפיקדון צמוד הדולר. כיום כמות הכסף במשק היא 1,200 ש"ח. אם הבנק המרכזי רוצה להגדיל את כמות הכסף ב- 20% עליו להגדיל את בסיס הכסף ב-

1
done
by
מיין לפי

נתון משק סגור בשווי משקל בתעסוקה מלאה. ידוע שהצריכה הפרטית תלויה רק בהכנסה הפנויה ואילו ההשקעה תלויה הן בתוצר והן בריבית. כמו כן ידוע כי הנטייה השולית לצרוך היא 0.6. הממשלה הגדילה את ההשקעה הציבורית (I) ב-100 ₪ ומימנה זאת באמצעות הטלת מסים של 100₪. כתוצאה מכך:

1
done
by
מיין לפי

משק סגור נמצא בשיווי משקל בתעסוקה מלאה. ידוע שהצריכה הפרטית תלויה רק בהכנסה הפנויה ואילו ההשקעה תלויה הן בתוצר והן בריבית. כעת הממשלה החליטה להגדיל את הצריכה הציבורית ב- 10 מיליון ש"ח והיא שוקלת שתי חלופות למימון ההוצאה: חלופה 1 - מסים, חלופה 2 - מכירת אג"ח לציבור. איזו מהטענות הבאות נכונה?

1
done
by
מיין לפי

נתון משק סגור הנמצא בתעסוקה מלאה. ידוע שעקב תהליך השלום החליטו הפירמות להגדיל את השקעתם ב-100 עבור כל רמה של תוצר. ידוע שהצריכה הפרטית תלויה רק בהכנסה הפנויה, ואילו ההשקעה תלויה גם בתוצר וגם בריבית. כתוצאה מכך:

1
done
by
מיין לפי

נתון משק סגור הנמצא בשיווי משקל בתנאי אבטלה עמוקה. הממשלה החליטה להגדיל את ההוצאה הציבורית ולממן את התוספת באמצעות מלווה מהבנק המרכזי. כתוצאה מצעד זה:

1
done
by
מיין לפי

משק פתוח נמצא בשיווי משקל בתעסוקה מלאה עם יציבות מחירים ועם גרעון במאזן המסחרי. מדיניות שע"ח קבוע. נתון כי ההשקעות קבועות ואינן תלויות בריבית ובתוצר. עתה חלה עליה ברצון של הפרטים לחסוך (בכל רמת הכנסה רוצים לחסוך 100 יותר) כתוצאה מכך:

1
mood
by
מיין לפי