תשובה נכונה: א.
הסבר:
תיאורו של יואב כולל את כל השלבים בתיאוריה:
מודלינג – צפייה באחותו.
למידה ויקארית – שמירת ההתנהגות בזיכרון ויישום מאוחר.
הבחנה בין למידה לביצוע – לא פעל מיד, אלא בזמן מאוחר.
וויסות עצמי – הערכת הביצוע מול יעד פנימי, תגובה רגשית, ונקיטת פעולה לשיפור.
מיין לפי
כיצד מסביר הרעיון של ג'יימס וטארד את תפקיד החיקוי בתהליך החברות (סוציאליזציה)?
יערה ממחישה את התהליך שתיאר בנדורה בתיאוריית הלמידה החברתית:
למידה מהסביבה (צפייה או עיון)
שמירה בזיכרון של דפוסי פעולה (עיבוד סימבולי)
הבחנה בין למידה לביצוע – הביצוע מתרחש בהקשר שונה, לאחר זמן
וויסות עצמי – היא מעריכה את התוצאה בהתאם ליעד שהציבה
והכי חשוב: היא מבצעת התאמה של מה שלמדה להקשר החדש, מה שמעיד על חשיבה עצמאית ולא על חיקוי
מיין לפי
מה מבין הבאים מתאר את תפקיד הקלת התגובה (Facilitation) לפי בנדורה?
✅ תשובה נכונה: ד. הקלת תגובה מתארת מצב שבו אדם צופה במישהו אחר מבצע פעולה שכבר מוכרת לו – והצפייה עצמה גורמת לו "להיזכר" או לקבל רמז חברתי שמעודד אותו לעשות אותה גם. זו אינה למידה חדשה, אלא הפעלה של ידע קיים בעקבות צפייה
מיין לפי
איזו דוגמה ממחישה תהליך של שחרור מעכבה (Disinhibition)?
תשובה נכונה: א. שחרור מעכבה מתרחש כשאדם רואה שמישהו אחר עושה משהו "אסור" או מרתיע – ולא נענש. זה מפחית את החשש ומעודד אותו לנסות גם. אם אין תוצאה שלילית לצפייה, ההרתעה נחלשת.
מיין לפי
קשב – שלב שבו הלומד שם לב למודל ומתרכז בפעולותיו.
שימור – שלב שבו המידע נשמר בזיכרון בעזרת קידוד מנטלי.
ביצוע – שלב שבו הלומד מנסה לחקות את ההתנהגות שצפה בה.
מוטיבציה – שלב שבו הלומד שוקל אם כדאי לו לבצע את מה שלמד.
שאלה- מורה למדעים מדגים ניסוי בפני תלמידיו. הוא מבצע את כל הפעולות בשקט, לא מסביר את הצעדים בקול רם, ולא נותן לתלמידים להתנסות בעצמם. מהו המרכיב המרכזי בלמידה מצפייה שעלול להיפגע?
בכיתה, תלמידה צפתה במורה מדגימה פתרון בעיה מתמטית חדשה, קידדה לעצמה את השלבים בראש, ניגשה לנסות לפתור בעצמה תרגיל דומה, ולאחר הצלחה קיבלה שבח. איזה מהתהליכים של הלמידה מצפייה לא בא לידי ביטוי באופן ברור במקרה זה?