בעיות הנוגעות לחוקי השונויות:
הגורמים להן לא היו ידועים.
הסבר: בעידן של דרווין (אמצע המאה ה-19), מנגנוני התורשה הבסיסיים לא היו מובנים. לא ידעו על גנים, DNA או מוטציות. לכן, אף שדרווין ראה בבירור שווריאציות (הבדלים בין פרטים באוכלוסייה) קיימות והן חיוניות לברירה הטבעית, הוא לא ידע מהם הגורמים שיוצרים את השונויות הללו מלכתחילה.
האקראיות הנראית לעין שלהן סתרה את התפיסה הניוטונית של דטרמיניזם וחוקיות.
הסבר: העולם המדעי של המאה ה-19 עדיין היה מושפע עמוקות מהפיזיקה של ניוטון, שהציגה יקום דטרמיניסטי ופועל לפי חוקים קבועים וניתנים לחיזוי. תופעות נתפסו כבעלות סיבה ותוצאה ברורות. אולם, השונויות בטבע, כפי שראה אותן דרווין, נראו אקראיות, בלתי צפויות, וללא כיוון מסוים. אקראיות זו הייתה מאתגרת עבור תפיסה דטרמיניסטית זו, שציפתה לראות חוקיות גם ברמת הפרט.
דרווין ניסה להתגבר על בעיות אלו על ידי:
המעטה בחשיבות המקריות: "דיברתי עד כה לעיתים כאילו הווריאציות... נבעו במקרה. זו, כמובן, אמירה שגויה לחלוטין, אך היא משמשת להודות בגלוי בבורותנו לגבי הגורם לכל וריאציה מסוימת." (מוצא המינים, פרק 5).
הסבר: דרווין היה מודע לכך שהשימוש במונח "מקרה" או "אקראי" לגבי וריאציות עלול להתפרש לא נכון או להצביע על חוסר הבנה מוחלט. כאן הוא מבהיר שהוא משתמש במושג "מקרה" רק כהודאה בבורות באשר לסיבות הספציפיות המדויקות לכל וריאציה. הוא לא התכוון לומר שהווריאציות נוצרות ללא כל סיבה, אלא שהסיבות הספציפיות היו לא ידועות לו (ולמדע באותה תקופה). הוא רצה להדגיש שיש סיבות, גם אם אינן ידועות.
אימוץ תורשה רכה ("למרקיאנית").
הסבר: "תורשה רכה" (Soft inheritance) היא מונח המתאר תפיסות תורשה לפיהן תכונות נרכשות במהלך חייו של פרט (כתוצאה משימוש, אי-שימוש או השפעה סביבתית) יכולות לעבור בתורשה לצאצאיו. זוהי תמצית תאוריית הלמרקיזם (על שם ז'אן-בטיסט לאמארק). אף שדרווין ידוע בעיקר בזכות הברירה הטבעית, הוא למעשה שילב בתיאוריה שלו גם אלמנטים של תורשה למרקיאנית. הוא האמין, למשל, ששינויים הנגרמים על ידי שימוש או חוסר שימוש באיברים (כמו התפתחות שרירים) יכולים לעבור בירושה. הוא עשה זאת כיוון שלא הייתה לו תאוריית תורשה חלופית טובה יותר (כגון גנטיקה מנדלית, שהתגלתה באותו זמן אך לא הייתה ידועה לו). הוא ראה בתורשה רכה דרך להסביר את הופעתן של שונויות חדשות והעברתן לדורות הבאים.