היווצרות מינים מחומר מתכלה:
הסבר: זהו למעשה תיאור נוסף של בריאה ספונטנית (Spontaneous Generation). לפני שהופרכה סופית על ידי פסטר במאה ה-19, התפיסה הרווחת הייתה שיצורים חיים, במיוחד פשוטים כמו חרקים, תולעים או עכברים, יכולים להיווצר ישירות מחומר אורגני נרקב או מתכלה (כמו בוץ, זבל או בשר). זו הייתה דרך להסביר את הופעת החיים ללא צורך בהתרבות קודמת.
מושגים פופולריים של מפלצות ששילבו מאפיינים של מינים קיימים בספרי לימוד לזואולוגיה:
הסבר: בתקופות קדומות וגם במאות הראשונות של המדע המודרני, ספרי לימוד בזואולוגיה לא היו תמיד מבוססים על תצפית מדויקת או עקרונות ביולוגיים מוכרים לנו כיום. הייתה נטייה לכלול סיפורים ואגדות על יצורים היברידיים או "מפלצות" ששילבו תכונות של בעלי חיים שונים (למשל, יצור עם ראש אריה וגוף עז, או אדם-דג). זה שיקף חוסר הבנה של גבולות המינים והאמונה ששילובים מוזרים כאלה יכולים להיווצר בטבע, אולי כתוצאה משינויים או הטיה
טרנסמוטציה (שינוי מינים):
הסבר: "טרנסמוטציה" (Transmutation) היא מונח מוקדם לרעיון של שינוי מינים לאורך זמן, שהפך מאוחר יותר לתאוריית האבולוציה. לפני דארווין, לא הייתה הבנה ברורה כיצד וכיצד מינים משתנים, אך הרעיון עצמו היה קיים בצורות שונות.
באמצעות הכלאה (Lamia, 1658):
הסבר: אחת הדרכים שבהן חשבו ששינוי מינים יכול להתרחש היא באמצעות הכלאה (Hybridization) בין מינים שונים. "למיה" (Lamia) הוא שמו של ספר או כתב יד משנת 1658 (ייתכן שזו התייחסות למיתוסים של יצורים היברידיים, או לטקסט ספציפי באותה תקופה) שתמך ברעיון הזה. האמונה הייתה ששני מינים שונים יכולים להתרבות זה עם זה ולייצר צאצאים שהם מין חדש, או משלב תכונות של שניהם באופן קיצוני, ובכך "משנים" את המינים הקיימים.
השפעות סביבתיות והורשתן:
הסבר: רעיון נוסף הקשור לטרנסמוטציה היה שהסביבה יכולה להשפיע על יצורים חיים, ושהשינויים הנגרמים על ידי הסביבה יכולים להיות מורשים לצאצאים. זהו רעיון הדומה לתורת הלמרקיזם (על שם ז'אן-בטיסט לאמארק, שפעל במאות ה-18-19), שטענה שתכונות נרכשות במהלך חייו של אורגניזם (כמו שרירים מפותחים בגלל שימוש רב) יכולות לעבור לדורות הבאים. למשל, אם בעל חיים חי בסביבה קרה, הוא יפתח פרווה עבה יותר, והפרווה העבה תעבור בירושה לצאצאיו. תפיסה זו שונה מתאוריית האבולוציה של דארווין, שמדגישה את הברירה הטבעית על וריאציות תורשתיות קיימות, ולא רכישת תכונות והורשתן