Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

איזו מבין האפשרויות הבאות מתארת באופן הנכון ביותר את עקרון "הסיבתיות ההדדית המשולשת" של בנדורה?

1
done
תשובה נכונה: ב. הסבר: לפי בנדורה, הלמידה מושפעת ומתעצבת כתוצאה מאינטראקציה הדדית ומתמשכת בין האדם (כולל אמונות, רגשות וציפיות), ההתנהגות שלו, והסביבה החברתית בה הוא פועל. כל אחד מהמרכיבים משפיע ומושפע מהשניים האחרים.
by
מיין לפי

איזו מבין האפשרויות הבאות מתארת באופן הנכון ביותר את גישתו של בנדורה ללמידה כעיבוד מידע?

1
done
תשובה נכונה: ג. הסבר: לפי בנדורה, הלמידה מתרחשת גם מתוך צפייה והתבוננות, ולא רק מתוך עשייה ישירה. האדם יוצר ייצוגים פנימיים של מידע, אשר הופכים לכלי חשיבה ולמפות מנטליות שמנחות את התנהגותו בעתיד. השילוב בין למידה עקיפה ללמידה פעילה מאפשר רכישת מיומנויות מורכבות ביעילות רבה.
by
מיין לפי

רוני הוא תלמיד בן 12 שמתקשה להשתלב בשיעורי ספורט. הוא חושש להחמיץ קליעה לסל ולחוות צחוק מצד חבריו (גורם אישי – מחשבות ואמונות). לכן הוא נמנע מלהשתתף במשחקים (גורם התנהגותי). בסביבתו יש תלמידים שלעיתים לועגים לשחקנים פחות טובים, והמורה מתקשה להציב כללים ברורים לגבי יחס חברתי (גורם סביבתי). לאחרונה, המורה התחיל לשבח כל מאמץ – לא רק הצלחות – ורוני שם לב שחבריו מגיבים בעידוד במקום בזלזול. עם הזמן, רוני התחיל להשתתף יותר וליהנות מהשיעורים. שאלה: בהתבסס על עקרון "הסיבתיות ההדדית המשולשת" של בנדורה, מה מסביר את השינוי שחל בהתנהגותו של רוני?

1
done
לפי עקרון הסיבתיות ההדדית המשולשת של בנדורה, קיימים יחסי גומלין הדדיים בין גורמים אישיים, התנהגותיים וסביבתיים. במקרה של רוני, השינוי הסביבתי (עידוד מהמורה ומהתלמידים) השפיע על התחושות שלו (פחות חשש), מה שגרם לשינוי בהתנהגותו (השתתפות פעילה יותר).
by
מיין לפי

איזו מהטענות הבאות משקפת באופן הנכון ביותר את ההבחנה של בנדורה בין למידה לביצוע?

1
sentiment_very_satisfied
תשובה נכונה: ב. הסבר: בנדורה טען כי אדם יכול ללמוד התנהגות חדשה מצפייה בלבד, גם אם הוא אינו מבצע אותה מייד. שלב הביצוע תלוי בגורמים נוספים, כמו מוטיבציה, תחושת מסוגלות וציפייה לתוצאה.
by
מיין לפי

מיה, תלמידה בכיתה ו', צפתה בשיעור מתמטיקה בחבר שלה פותר תרגיל מסובך בדרך יצירתית. היא הבינה את השלבים, אך לא ניסתה לפתור בעצמה, לא בכיתה ולא בבית. רק לאחר שבוע, במבחן שבו הופיע תרגיל דומה, היא השתמשה בדיוק באותה שיטה שראתה – והצליחה. שאלה: כיצד ניתן להסביר את ההתנהגות של מיה לפי תיאוריית הלמידה החברתית-קוגניטיבית של בנדורה?

1
done
תשובה נכונה: ג. הסבר: לפי בנדורה, למידה יכולה להתרחש גם ללא ביצוע מיידי. מיה צפתה, ייצגה בזיכרונה את הפתרון, אך רק כשעלתה המוטיבציה במבחן – היא יישמה את הידע שרכשה.
by
מיין לפי

תום צפה באחיו הגדול משחק במשחק מחשב חדש ולמד דרכו איך לעבור שלבים מסובכים. למחרת, כשהוא שיחק לראשונה בעצמו, הוא הצליח לעבור את אותם שלבים בקלות – מבלי שניסה אותם בעבר. תום אמר לאביו: "רק ראיתי את גלעד עושה את זה – אז ידעתי מה לעשות." שאלה: איזה סוג למידה מתואר במקרה של תום, לפי התיאוריה החברתית-קוגניטיבית של בנדורה?

1
done
תשובה נכונה: ג. הסבר: תום למד דרך צפייה באחיו, ללא ניסיון קודם משלו. זו בדיוק ההגדרה ללמידה ויקארית (למידה עקיפה דרך צפייה במודל), אחד המרכיבים המרכזיים בתיאוריה של בנדורה.
by
מיין לפי

לפי בנדורה, לאדם יש יכולת לווסת את התנהגותו על ידי השוואה בין מטרות שהוא מציב לעצמו לבין תפקודו בפועל. זהו תהליך פנימי של ניטור, תגובה (כגון שביעות רצון או אכזבה), והתאמה עצמית. שאלה: מהו ויסות עצמי לפי התיאוריה החברתית-קוגניטיבית של בנדורה?

1
done
תשובה נכונה: ג. הסבר: ויסות עצמי כולל הצבת מטרות פנימיות, הערכת פערים בין ביצוע לציפייה, ותגובה פנימית שמובילה לשיפור – בהתאם לגישתו של בנדורה
by
מיין לפי

כאשר אדם מגלה פער בין המטרות שהציב לעצמו לבין ההישגים בפועל, נוצרת תגובה רגשית פנימית – כמו אכזבה או סיפוק – שיכולה להוביל לשינוי בפעולה. התהליך הזה מעיד על שליטה עצמית, ולא על תלות מוחלטת בסביבה. שאלה: מהו התפקיד של רגשות בתהליך הוויסות העצמי על פי בנדורה?

1
done
תשובה נכונה: ג. הסבר: התגובה הרגשית היא חלק מתהליך הלמידה – היא נוצרת בעקבות פערים בין יעד לביצוע, והיא זו שמניעה את האדם לשפר את עצמו או לשמר התנהגות מוצלחת
by
מיין לפי

נועה החליטה שהיא רוצה לשפר את הציון שלה באנגלית מממוצע של 75 ל-90. לאחר מבחן ראשון שבו קיבלה 78, היא חשה אכזבה והחליטה להקדיש יותר זמן לתרגול ולשפר את טכניקת הלמידה שלה. במבחן הבא היא קיבלה 89 – והרגישה גאווה וסיפוק. בעקבות זאת, היא המשיכה להשקיע ושמרה על רמה גבוהה לאורך השנה. שאלה: איזה תהליך מתואר במקרה של נועה לפי עקרון הוויסות העצמי?

1
done
תשובה נכונה: ג. הסבר: המקרה של נועה ממחיש את שלבי הוויסות העצמי: הצבת מטרה פנימית, השוואת ביצוע ליעד, תגובה רגשית (אכזבה/שביעות רצון), והתאמה של הפעולה בהתאם – מה שמוביל לשיפור.
by
מיין לפי

מהו "מודל" לפי עקרון המודלינג בתיאוריה של בנדורה?

1
done
תשובה נכונה: ב. הסבר: "מודל" הוא כל מקור שממנו לומדים בהתבוננות – אדם, סרטון, ספר, או אפילו הדגמה. הוא מאפשר ללומד לרכוש ידע או מיומנות על ידי צפייה וחיקוי.
by
מיין לפי