Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

בין שלב הגידול לשלב הרוויה - בנק' זו יש מקסימום חיידקים פעילים, עוד לפני שהחיידקים הגיעו לשלב התמותה, הוא פעיל מאוד ומתחיל לקבל אותות לגבי שינוי סביבתי. בשלב זה החיידקים מייצרים מקסימום חומרי טבע ובתעשייה יודעים לנצל שלב זה.

1
done
by
מיין לפי

אין אותה בטבע כי תמיד יש גורם מגביל.

1
done
לוקחים כלי פרמנטו את ביוראקטור, זהו מיכל זכוכית שיש בו מצע של חיידקים ויש לו צינורות לחומרים יוצאים ונכנסים. מגדלים בו את החיידקים עד לשלב let log לדוגמא, מודדים את כל הפרמטרים כמו PH, חמצן, טמפ', מס' חיידקים, הרכבי מזון וכו'... כשמודדים יודעים גם כמה נעלם וכך יודעים כמה חסר ומוסיפים בהתאם. לדוגמא אם יש עלייה בPH אז מוסיפים בסיס. אם מוסיפים כל הזמן חומרים, אז צריכים גם להוציא את כל הפסולת, כל הזמן מוהלים את החיידקים וכך לא תהיה רוויה במקום ובמשאבים. זה טוב לתעשייה לדוגמא לצורך יצור אנטיביוטיקה, או לייצור שמרים. עוצרים את התהליך אם יש תקלות, זיהום, מוטציות... (יכול להיות שקצב הגידול כה גדול שתיווצר מוטציה).
by
מיין לפי

אין יותר מדי גידול. זהו שלב ההסתגלות, החיידקים מכירים את סביבתם, מייצרים אנזימים... אורך הזמן תלוי בגודל המזרע, ככל ששמנו יותר חיידקים זמן ההמתנה מתקצר.

1
done
by
מיין לפי

מס' החיידקים המתרבים שווה למס' החיידקים המתים. כאשר יש לחץ סביבתי החיידקים מפסיקים להתרבות בקצב מהיר והוא שווה לקצב התמותה כתוצאה מהלחץ. שלב זה מסמל גם את הרמה המקסימלית של כמות החיידקים. רמת מזון מגדילה משמעותית את כמות החיידקים.

1
done
by
מיין לפי

מס' החיידקים החיים נמוך ממס' המתים.

1
done
by
מיין לפי

הטמפ' המינימלית שמאפשרת ריבוי של חיידק. בטמפ' זו הממברנה קשיחה ורוב האנזימים לא מתפקדים. מנק' המינימום ככל שעולים הקינטיקה של האנזימים עולה, כל תפקוד החיידק מתגבר ועולה וכך גם קצב הגידול עד לנק' אופטימלית בה כל הפעילויות מקסימליות.

1
done
by
מיין לפי

ספירה במיקרוסקופ (חייבים לצבוע את החיידקים וזה הורג אותם). כיום יש שיטות מתוחכמות טכנולוגית שאפשר לחבר מצלמה למיקרוסקופ, זה עובר למחשב והוא מעבד את הנתונים.

1
done
by
מיין לפי

מקבלים הערכה לגבי האוכלוסייה שנוצרה לדוגמא לפי מסה - אפשר לקחת דוגמא מייצגת, עושים צנטריפוגה, לוקחים את המשקע, מייבשים אותו ומודדים את הביומסה. בשיטה זו אפשר לבדוק את מרכיבי התא - כמו לדוגמא כמות דנ"א, פפטידוגליקאן

1
done
by
מיין לפי

לקחת את תרבית החיידקים ולזרוע על מצע מוצק ויתפתחו מושבות רק מחיידק חי, ספירה זו מייצגת רק את החיידקים החיים. היתרון של ספירה זו הוא שמבחינים בכמה חיידקים חיים בדוגמא ולא מתייחסים למתים. החסרון הוא שלוקח הרבה זמן וזאת עבודה קשה.

1
done
by
מיין לפי

יש שנתות לאורך ולרוחב ויש גם נפח, אפשר להסיק על כמות החיידקים בכלי הנבדק לפי הנפח בהמיציטומטר. יש 25 ריבועים גדולים ובכל ריבוע גדול יש 16 ריבועים קטנים. אם הדוגמא צפופה מתייחסים לריבועים הקטנים ואם פחות אז לגדולים.

1
done
by
מיין לפי