Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

למדנו שבמשפט העברי הקונה "דבר שלא בא לעולם" אינו קניין ויכול המוכר לחזור בו. בבורסה לעתידות הסוחרים קונים מראש מוצר עוד טרם ייצורו, אם כן מוצר זה אינו קיים ביום הקניין, האם הקניין הוא נחשב לדבר שאינו מחייב?

1
done
by
מיין לפי

האם במשפט העברי אפשר לתת לילד מתחת לגיל 13 או לבת מתחת לגיל 12 לקנות נדל"ן?

1
done
by
מיין לפי

אבי שיחק כדורסל כשהוא עונד את משקפיו. במהלך המשחק הועף הכדור לכוונו, כתוצאה מהחבטה נשברו המשקפיים. אבי טוען שמי שזרק את הכדור צריך לקנות לו משקפיים חדשות. האם הוא צודק?

1
done
by
מיין לפי

גבריאל, בריון ביה"ס, ראה שיש ליוסי רולרים חדשים, ורצה אותם. הוא תפס את יוסי בחדר ההלבשה, והכניס לו מכות עד שהסכים למכור לו אותם בשקל אחד. יוסי הסכים בלית ברירה. מה יוכל לעשות כדי שיוכל לתבוע אותם בחזרה מגבריאל?

1
done
by
מיין לפי

מר נאמן חתם על חוזה עם מר צאנג, איש עסקים מסין, בחוזה לרכישת סחורות ממפעלו של מר צאנג. החוזה היה כתוב בסינית, שפה שמר נאמן אינו מבין כלל. מאחר והסחורה לא סופקה בזמן, דרש מר נאמן פיצויים כמקובל, אולם מר צאנג הראה לו סעיף בחוזה שכתוב בסינית, שחור על גבי לבן שאין למר צאנג שום אחריות למקרים של איחורים בהספקה. מר נאמן טוען שהוא לא הבין כלל על מה הוא חתם, ושלא היה חותם בכלל אם היה יודע שכך כתוב, ולכן טוען שסעיף זה בטל. מר צאנג טוען שאע"פ שאינו מבין סינית, חתימתו מחייבת אותו. מי צודק?

1
done
by
מיין לפי

ראובן, חקלאי מדרום הארץ, החליט למכור את שדות האבטיח שלו שגודלם שלוש דונם. מר דור, איש עסקים מחיפה, קנה את השדות במחיר השוק ושילם הוצאות תווך ועו"ד של 2% משווים. שמעון, חקלאי ששדותיו גובלים עם שדותיו של ראובן, שמע על העסקה לאחר ביצועה. הוא טען שאם היה יודע ששדותיו של ראובן עמדו למכירה הוא היה קונה אותם. לכן, הוא דרש ממר דור למסור לו את השדות והוא ישלם לו את אותו המחיר בו הוא קנה אותם. מר דור סרב לעשות כן. האם יש לשמעון טענה מוצדקת על מר דור? ואם כן מה בדבר ההוצאות של עוה"ד והתווך?

1
done
by
מיין לפי

מאיזה פסוק בתורה אנו למדים שיש חיוב למי שמוכר את שדותיו ליתן לשכנו את העדיפות הראשונה כקונה?

1
done
by
מיין לפי

יוסי, סוחר רכבים יד 2, קיבל לטרייד אין מכונית ביואיק לה קרוס במצב טוב עם קילומטראז' סביר. לפי המחירון לרכבים יד 2 המחיר היה 50,000 ₪ וידוע שרכבים נמכרים בדר"כ בפחות ממחיר מחירון, ואצל הסוכנים לפעמים בקצת יותר (לא יותר מ5,000 מעל המחירון). טדי לארג', עולה חדש מטקסס, נכנס למגרשו של יוסי, הוא הסתכל בהתרגשות על הביואיק, מבט שיוסי הממולח לא פספס. יוסי מיהר לנקוב במחיר של 75,000 ₪ וטדי הוציא את ארנקו וספר את השטרות לידיו הפתוחות של יוסי. כעבור מספר ימים נודע לטדי ששילם יותר מדי עבור הרכב, הוא חזר ליוסי ודרש את כספו בחזרה. האם טדי צודק בטענתו שהמקח בטל כי שילם יותר מ 1/6 מעל מחיר השוק?

1
done
by
מיין לפי

דני שהה עם רעייתו במלון הילטון בת"א, כשהזמין כוס קפה נדהם לשמוע שהמחיר הוא 50 שקלים. דני טוען שהמחיר מופקע וכי בקיוסק שליד משרדו מוכרים כוס קפה בחמישה שקלים בלבד, יש הפרש של יותר משישית. ואשתו נשארה צמאה. האם הוא צודק? ומדוע?

1
done
by
מיין לפי

מר שור היה זקוק ליהלום מסוג וגודל מסוים כדי להשלים את סט העגילים לאשתו, מאחר שאחד מהם אבד. ביודעו את מצוקתו, דרש ממנו דני ,סוחר יהלומים, מחיר כפול עבור אבן שהתאימה בדיוק. מר שור שילם את המחיר הנדרש מבלי להקשות בשאלות למרות שידע שמרמים אותו. האם דני עבר על האיסור של הפקעת מחירים?

1
done
by
מיין לפי